3 típus, akiknek jobb minél előbb ajtót mutatni

Vannak olyan emberek, akiket nem éri meg hosszú távon elviselni sem a magánéletben, sem egy cégen belül.

3 típus, akiknek jobb minél előbb ajtót mutatni

Vezetőként a rendelkezésre álló idő meglehetősen korlátozott. Kézenfekvő a feladatok delegálása, az arra megfelelő képességekkel bíró kollégának. 

Általában még akkor is, amikor minden olajozottan működik, van legalább egy olyan munkatárs, aki több feszültséget okoz, mint a többiek együttvéve. 

Talán nem annyira egyértelmű, de ők azok az „idő-rablók”, akik üzletileg is kárt okoznak, hiszen a mindennapi teendők mellett, a kulcsfontosságú dolgoktól is elvonják a figyelmet.

Három olyan típus is van, akiknél érdemes fontolóra venni a búcsút:

1. DRÁMA KIRÁLYNŐ/KIRÁLY

Kifejezetten szerencsésnek érezhetjük magunkat, ha nincs körülöttünk hozzá hasonló. Szinte minden csoportban van egy ilyen, aki úgy éli az életét, mintha az egy valóság- show lenne. Szeretik kicsit megkavarni a dolgokat, aztán hátradőlve nézni az „előadást”. Ha van ilyen a csapatunkban, akkor valószínűleg gyakran találjuk magunkat a beosztottak között zajló viták közepette, és ha jobban figyelünk, meg is találjuk a dráma főszereplőjét, vagy inkább rendezőjét, az egész kupac közepén. Legyen szó annak felfedéséről, hogy valaki mondott valamit valaki másról, vagy valaki elhanyagolja a munkáját, ők azok, akik folyamatosan figyelmet igényelnek.

Sajnos annál sokkal többet tesznek, minthogy elpazarolják a többiek produktivitását. A színfalak mögötti beszélgetéseik leginkább negatív hangvételűek és a hozzáállásuk sajnos ragályos. Különösen igaz ez akkor, amikor szereplőnk közvetlenül a menedzsment, a felső vezetés irányába fordítja a figyelmét, ami aztán általános ellenszenvet szül az irányukba és nagyobb problémákhoz is vezethet a cégen belül.

Vezetőik nagyon nehéz helyzetbe kerülhetnek, mivel a legtöbb, amit tehetnek, az a kommunikáció. Kevés cég alkalmaz szabályozást a pletykára vonatkozóan és a jogi érvényesítése is inkább a lehetetlen kategória. 

Mit kezdhetünk a helyzettel? A cégkultúra formálásaképpen, közösen összeírhatók, kvázi dokumentálhatók azok a viselkedések, szokások, stb. amelyek incidensekhez vezethetnek a munkahelyen, éppen ezért nem élveznek támogatást. Így már könnyebben kommunikálható közvetlenül az érintettek felé... de ez is túl sok idő.

2. ÁLDOZATOK

Vezetőként talán egyike a legnagyobb kihívásoknak az emberek kezelésével kapcsolatban az, hogyan kezeljük az áldozatokat. Ők azok, akik kerülik a felelősséget a saját tetteikért és inkább másokat okolnak a rossz helyzetekért. Mindig találnak mentséget és az állandó panaszkodásukat végighallgató munkatársak, aztán szintén elkezdik kifejleszteni az áldozati mentalitásukat annak eredményeként, amit tapasztalnak tőlük.

Még ragadósabb annak az alkalmazottnak a példája, aki úgy tűnik, hogy mindig valamilyen betegséggel küszködik. A munkáltatók érthetően azt szeretnék, hogy az alkalmazottaik a lehető legegészségesebbek legyenek, bizonyos emberek pedig visszaélnek a különböző lehetőségekkel ezzel kapcsolatban, vagy „csak” megpróbálják kijátszani a rendszert.

Alapvető kérdés egy munkahelyen, hogy az emberek tettei, milyen hatással vannak a vállalkozás egészére. Egy ember krónikus hiányzásait és a közreműködésének a megtagadását, végül a többiek is észreveszik majd, valószínűleg bosszúsak is lesznek emiatt, és előbb-utóbb nyomokat hagy a morál vonatkozásában is.

Mit kezdhetünk a helyzettel? Érdemes dokumentálni ezeket az eseményeket is, és ha indokolt, jelezni az érintett munkavállaló felé, egyértelművé téve, hogy ha továbbra is ennyit hiányzik és a feladatokban való közreműködése is limitált lesz, akkor olyan lépések következnek, amelyek a munkaviszony megszüntetéséhez vezethetnek.

3. LÁZADÓK

Ők azok, akik különösebb okok nélkül is arra törekszenek, hogy megszegjék a szabályokat, legyen szó a legegyszerűbbről, vagy a legbonyolultabbról. Ha az öltözködésre vonatkozó szabály tiltja a szlogenes pólók viseletét, ő lesz az, aki pénteken csak ilyet hord. Ő lesz az is, aki a feladatok teljesítésére vonatkozó eljárási rendet minden egyes alkalommal át fogja lépni.

Vannak kevesebb szabályozással működő cégek, de a problémák elkerülése és az eredményesség biztosítása érdekében minden vállalatnak/vállalkozásnak érdemes életbe léptetni bizonyos szabályokat. Könnyen előfordulhat, hogy a lázadók úgy látják ezeket, mint egyfajta kontrollt, ami ellen minden egyes lépésnél küzdeniük kell. 

A lázadók gyakran egyfajta független gondolkodók, akik semmi mást nem akarnak, mint valamit másképp csinálni. Egyrészt ezzel is demonstrálva a különbözőségüket, másrészt nehogy mások mondják meg nekik, hogy mit csináljanak. Ha tudunk ezekkel a tulajdonságokkal mit kezdeni és együttműködni, általuk egyébként még a növekedés, a fejlődés is elérhető.

Időnként a lázadó mentalitás pont attól jön, aki mindig egy lépéssel előrébb van és megpróbálja azt keresztülvinni. Ő az, aki mindentudónak tűnik, nem hajlandó végighallgatni sem az utasítást, hanem inkább a saját feje után megy. A legrosszabb, amikor vezetőnek tekinti magát a cégen belül és irányítgatja a többieket maga körül. Idővel ez a fajta viselkedés is mérgezővé válik és a legjobb alkalmazottak távozásához vezethet.

Bármennyi előnye is származhat a cégnek az ilyenfajta, önálló munkavállalói hozzáállásból, az is biztos, hogy csökkenti az alkalmazottak morálját. Amikor a többiek azt látják, hogy valaki megszegi a szabályokat, akkor elkezdenek azon tűnődni, hogy nekik miért is kellene követni azokat, hiszen mások sem teszik. 

Mit kezdhetünk a helyzettel? Megoldás lehet, hogy a hatalmi harcokban való részvétel helyett, nézzük meg, miként lehet velük inkább együttműködni. Ezen kívül pedig a vállalati politikát egységes módon kell érvényesíteni, kivételek nélkül, legyen szó az öltözködésről, a munkaidőről, a közreműködésről, a határidőkről vagy bármi más, világosan meghatározható témáról.

KONKLÚZIÓ

A munkavállalók kezelése az egyik legnagyobb kihívás a cégek és egyúttal a vezetők életében. Azoknak a munkavállalóknak az azonosításával, akik a termelékenységet csökkentik és lassítják a növekedést, előbb-utóbb lehetővé válik az eltávolításuk is a rendszerből. Olyan szakemberekkel lehet pótolni őket, akik inkább a hosszú távú célok megvalósulásához tehetnek hozzá.

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

#400szobanavezetesrolvezetoknek

Ezek is érdekelhetnek: