5 lépés a minőségi kommunikáció érdekében

A felsővezetők egyik leggyakoribb problémája, annak a képességnek a hiányából fakad, hogy azokat a bizonyos nehéz beszélgetéseket lefolytassák a közvetlen beosztottjaikkal - de talán bárki mással is.

5 lépés a minőségi kommunikáció érdekében

„A kommunikáció művészete a vezetés nyelve” - James Humes

Amikor megfelelő érzékenységgel, alázattal és tisztelettel vannak kezelve, a nehéz beszélgetések rendkívül hatékony eszközként építik a bizalmat.

Olyan visszajelzések cserélődhetnek általuk, amelyek elengedhetetlenek a cégek növekedése szempontjából.

A minőségi párbeszéd egyszerű válik az alábbi lépések követésével:

1. Fókuszáljunk a viselkedésre a személyeskedő támadások helyett.

PÉTER: „István, szeretnék beszélni veled Lauráról. Rendszeresen késik és elég nehéz utolérni őt még a mobilján is. A legutóbbi alkalommal tapasztalt viselkedése miatt, kicsit vonakodom attól, hogy egy új ügyfelet rábízzunk. Mit gondolsz te a helyzetről?"

2. Foglaljuk össze, amit hallottunk és kérdezzünk vissza megerősítés vagy tisztázás céljából.

ISTVÁN: „Péter, köszönöm, hogy megosztottad velem az aggodalmaidat. Szeretném tudni, hogy biztos jól értem-e. Észrevetted, hogy Laura rendszeresen késik és elérhetetlen, ezért nem akarod megbízni egy új projekttel. Igaz?"

3. Megerősítés vagy tisztázás.

PÉTER: „Igen, pontosan. Nem akarom őt kijelölni, ami nem azt jelenti, hogy nem számítok rá."

4. Fogadjuk el az aggodalmat és kérjünk lehetőséget a saját nézőpontunk bemutatására.

ISTVÁN: „Teljes mértékben érzékelem az aggodalmadat, különösen azért, mert a teljesítések elmaradtak az elmúlt hónapban. Megoszthatok veled néhány olyan információt, ami abba segíthet, hogy a teljesebb képet lásd?”

5. Maradjunk nyitottak az új ötletekre, információkra és nézőpontokra.

PÉTER: „Az nagyszerű lenne, mert nagyon meglepődtem a mostani teljesítményén.”

Ettől a ponttól kezdve fontos, hogy mindkét fél csapatjátékosként legyen benne a beszélgetésben; mint egy érme, aminek két oldala van. Felejtsük el az „ő azt mondta, én azt mondtam”- féle tipikus civakodásokat és koncentráljunk a megoldásra, és arra, ami a cég érdekét szolgálja, hogy távol maradjunk a személyeskedéstől.

Minden cégben vannak konfliktusok, ami egy természetes mellékterméke annak, ha emberek dolgoznak együtt. A minőségi és proaktív kommunikáció megakadályozza, hogy az apró kérdésekből először csak hógolyó, majd lavina méretű problémák váljanak, amelyeket már nehéz, sőt olykor szinte lehetetlen megoldani.

Azokban a cégekben ahol a vezetők elkerülik ezeket a kevésbé könnyed beszélgetéseket, gyakran alakul ki káosz, az elvárások nem teljesülnek és jellemző a bizalmatlanság. 

A minőségi kommunikáció nélkülözhetetlen alapja a növekedésnek és az elköteleződésnek, és ha jobban belegondolunk ez nem csak a cégekre, hanem az élet más területén, a kapcsolataink, a családunk vonatkozásában is igaz.

VEZESS ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a Club -ba  és fejleszd az ún.'"soft" készségeidet, mint pl. időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés, kérdezéstechnika!

Ezek is érdekelhetnek: