5 szokás, ami vezetőként egy pillanat alatt amatőrré tesz

Ki az, aki nem látott még vezetőt amatőr módon viselkedni, akár a szakmáját de leginkább a szerepét illetően?

5 szokás, ami vezetőként egy pillanat alatt amatőrré tesz

Ilyenkor valószínűleg felmerül a kérdés, hogy vajon mit keres abban a pozícióban?

Ilyenkor talán felmerül az a kérdés is, hogy amit mi teszünk, ahogy mi viselkedünk, az ugyanígy hat-e?

Mert bizonyos esetekben nem számít a végzettség, nem számít a tapasztalat, nem számít a tudás ..., simán előfordulhat, hogy az öntudatlan viselkedés aláássa a szerepet.

Ha nem úgy mennek a dolgok, ahogyan szeretnéd, ha valahogy nem tudsz megfelelő hatással lenni - csak bizonyos, nem túl konstrutív  eszközök használatával -  ha a karriered nem ott tart, mint ahol szeretnéd ..., lehet, hogy olyan szokások állnak a háttérben, amelyek ha finoman is, de korlátoznak a sikerben, de még inkább a továbblépésben.

Érdemes figyelmet fordítani a saját viselkedésedre - úgy mintha egy kívülálló tenné - vagy/és visszajelzést kérni!

Az alábbi 5 szokás - előbb vagy utóbb - biztos, hogy hatással lesz a hatékonyságra, az előrelépésre és a sikerre is:

1. Elvándorló, repdeső tekintet

Ez az egyik azok közül a kis jelek közül, amelyek még a legjobbakkal is előfordulhatnak, anélkül, hogy észrevennék:  Valaki beszél hozzád és egy kicsit hosszúra nyújtja, vagy éppen magadban már vitatod az álláspontját és közben finoman elfordítod a tekinteted, vagy talán rápillantasz az órára, vagy hirtelen valami másra figyelsz, ami éppen a háttérben zajlik ... Amikor hagyod, hogy a szemeid elvándoroljanak, kimondatlanul is azt az üzenetet közvetíted, hogy egyrészt a gondolataid máshol járnak - tehát nem figyelsz igazán, másrészt pedig egyértelműen elhatárolódsz a hallottaktól, bármiről is legyen szó. – Maradj a beszélőre fókuszálva, és a tekinteteddel is éreztesd, hogy figyelsz.

2. "Szakértői jelenlét" - szinte mindig

Valószínűleg sokan ismerünk valakit, aki minden témában szakértőnek vallja magát – olykor még az is egyértelmű vele kapcsolatban, hogy nem igazán tudja, miről beszélnek a többiek. Amennyiben ez így folytatódik, ami biztos következmény lesz az az, hogy idővel egyszerűen nem veszik komolyan és olyan, sokak által visszautasított valakivé válik, aki csupán a saját hangját szereti hallani. Egyébként más módon is káros, mert az ilyen ember jellemzően nem figyel másokra, így tanulni sem tud a hallottakból. – Hallgassd meg azt, amit mások el akarnak mondani és ismerd fel és be, amikor valami kívül esik a tudásod határain.

3. Túlbeszélés másokon

Ennél a technikánál gyorsabban nem nagyon lehet bizalmatlanságot és ellenszenvet elérni. Miközben a célod az előtérbe kerülés, helyette leginkább egy óriási szakadékot lehet így építeni saját magad és aközött a személy között, akihez beszélsz (beleértve azokat is, akik még hallótávolságon belül vannak). Elérni azt, hogy mások kicsinek érezzék magukat mellettünk, túllép a szakmaiatlanságon, sőt inkább durva és erkölcsileg vitatható. – Különösen akkor kell figyelni magadra, a szóhasználatodra, valamint arra, hogy tiszteletteljes maradj, amikor valami új dolgot, koncepciót magyarázol el valakinek.

4. Rendszeres késés

Az idő szerintem értékesebb, mint valaha. Nagyon kevesen mondhatják el magukról őszintén, hogy soha nem késnek. Amikor már úgy vagy elkönyvelve, mint "megrögzött késő", az azt (is) elárulja rólad, hogy kizárólag a saját idődet tiszteled - bár azt sem igazán -  és másokét nem. Pontosnak lenni egy udvariassági gesztus mások irányába és azt közvetíti: „Tisztellek!”. A késés pedig nem egy rossz szokás, hanem valakinek a választása. Amikor rendszeresen késel, akkor krónikusan durva vagy másokkal! – A helyzet javítása érdekében, érdemes ránézni az időgazdálkodási szokásaindon túl arra is, hogy milyen egyéb dolog állhat a háttérben.

5. Káromkodás

Miközben a józan ész mást diktálna, meglepően sok szakember, vezető hiszi azt, hogy a káromkodás elfogadható a szakmai keretek között. Az,ahogy beszélünk, amilyen szavakat használunk, az bennünket minősít, másokat pedig bántani tud, ráadásul kiiktatja a tiszteletet a helyzetből. Függetlenül attól, hogy milyen munkát végzel és kik a kollégáid, kik az ügyfeleid, soha nem jó szokás a káromkodás, a "csúnya beszéd" -  és ez nem csak a szakmai, hanem a magánéletre is vonatkozik. Néha pont a beszédstílus veszi el a lényegét annak, amit mondani akarsz. – Van hatása annak is, ha meggyőződéssel beszélsz és szenvedéllyel mondod el azt, amit akarsz, de sokkal konstruktívabb módon.

Vezetőként fontos, hogy soha ne felejtsd el, a viselkedésed az a tükör, amin keresztül vagy professzionálisnak, vagy amatőrnek tűnhetsz.

VEZESS ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a Club -ba  és fejleszd az ún.'"soft" készségeidet, mint pl. időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés, kérdezéstechnika!

Ezek is érdekelhetnek: