A célkitűzés lényege - hozzunk ki többet a SMARTból!

A személyes vagy /és szakmai célok kitűzése minden coaching folyamat egy meglehetősen fontos kezdeti lépése. Mi kell ahhoz, hogy egy tisztább képet kapjunk arról, hogy MIT, MIKOR, MIÉRT és HOGYAN akarunk megvalósítani?

A célkitűzés lényege - hozzunk ki többet a SMARTból!

A célkitűzésekhez, az egyik leggyakrabban használt eszköz, a SMART modell, aminek az elemei (konkrét, mérhető, elérhető, reális és határidőhöz kötött) bárki számára könnyen érthetőek és szinte azonnal használhatóak.

Kétségtelen, hogy az öt elem közül mind nagyon fontos, és gyakorlatilag lefedik a stratégiai gondolkodás nagy részét.

Azonban mi az, ami valamilyen szempontból még ennél is fontosabb?

Mi a lényeg, A MAG, ami minden bizonnyal benne kell, hogy legyen a célkitűzésekben

Mi adja a motort, ami aztán működteti a rendszert?

Nézzünk rá egy kicsit másképp a SMART-ra:

S = Őszinteség (Sincerity)

Az őszinte és hiteles emberek következetesen betartják azt, amit elterveztek, ami helyesnek gondolt és jogilag is megfelelő – utóbbi szintén prioritásnak számít náluk. Hitelesek a szavaikban, a tetteikben – nem csak beszélnek róla, hanem csinálják is -, és jellemzően törődnek a körülöttük lévő emberekkel.

Gyakran tanulnak új dolgokat és az életfeladatok megoldása sem áll tőlük távol. Rendkívül fontosnak tartják és elismerik a másoktól kapott visszajelzéseket.

Az tud elég konkrét lenni – eredeti SMART első betűszó -, aki őszinte, mert aki nem őszinte, az hogyan is tudna. Akkor is nehéz megfogalmazni konkrét célt, ha sem hitelesnek, sem őszintének nem látjuk benne magunkat és nem tudunk mellé állni. Oda-vissza hat.

KÉRDÉS: Az adott cél kizárólag a miénk, a saját „álmaink” építéséről szól, vagy azoké is, akikkel együtt szándékozunk haladni az úton?

M = Mindfulness

A Mindfulness gyakorlása során a jelen pillanatra való (cél)tudatos és koncentrált figyelmet fejlesztjük.

A mai hektikus világban jellemző, hogy egyszerre több minden felé figyelünk és többféle feladatot igyekszünk ellátni. A gondolatainkat sokszor megzavarja valami, aminek köszönhetően fejben úgyis távol kerülünk, ha testben még ugyan jelen vagyunk.

Kezdjük azzal a tudatosságot, hogy figyelmesen meghallgatjuk azokat az embereket, akikkel valamilyen kapcsolódásunk van- egy adott feladat kapcsán is. Kiegészítve mindezt azzal, hogy ne alkossunk túl gyorsan ítéletet.

A mérhetőségben – SMART második betűszó -  benne van a tudatosság, csak azt tudom mérni, ami konkrét, hiteles és odafigyelek, vagyis a tudatában vagyok annak is, hogy milyen tényező, hogyan befolyásolhatja az alakulását.

KÉRDÉS: Miközben a szemünket a célvonalra „helyezzük”, mi az a néhány dolog, amiben tudatosabbak lehetünk?

A = Felelősségre vonhatóság (Accountability)

Vagyis felelősségre vonhatóak vagyunk valaki által – beleértve saját magunkat is -, valamiért, amiért elköteleztük magunkat.

Van-e értelme belefogni - akár más emberekkel együtt, akár egyedül - bármibe is, ha hiányzik az elköteleződés? Nincs. Felelősségre vonható-e bárki is egy olyan dologért, amelyért nem köteleződött el? Nem igazán.

Felelősségre vonhatóság nélkül pedig a legnagyszerűbb terv is csak egy erőltetett álom marad, amely senkihez sem tartozik és senki sem látja át.

Amikor a cél konkrét, hiteles és mérhető, valamint tudatában vagyunk az azt befolyásolható tényezőknek is, akkor élesedik igazán az a kérdés, hogy mennyire elérhető – SMART harmadik betűszó. Ebben pedig fontos szerepet játszik az elköteleződés és a felelősségre vonhatóság is, hiszen mennyire reális annak a célnak az elérése, amelyet nem érzek magaménak és még felelősségre sem vagyok vonható miatta?

KÉRDÉS: Milyen kommunikációs csatornákat használunk (és milyen gyakorisággal) a saját és a további illetékesek felelősségének kinyilvánítására?

R = Kapcsolatok (Relationships)

A család, a barátok és a munkatársak mind szerepet játszanak abban, hogy mellettünk „sétálva” a cél felé vezető úton, ösztönző szavakkal, útmutatással, vagy egyéb támogatással segítsenek bennünket.

Röviden: az, ahol ma tartunk, azoknak a kapcsolatainknak a minőségétől függ, amelyek eddigi életünk során fennálltak. ÉS ez így lesz a jövőben is.

Vajon mennyire reális  - SMART negyedik betűszó - megfelelő támogatás nélkül elérni valamit, még ha az megfelelően konkrét, hiteles, mérhető, és még tudatosan, elkötelezetten is igyekszünk megtenni mindent érte? Nehezen.

KÉRDÉS: A céljaink vonatkozásában a kapcsolataink felületesnek mondhatóak – vagyis kockázaton alapulnak-, vagy igyekszünk hosszú távú, értékeken alapuló kapcsolatokat kiépíteni, a kollégákkal, az ügyfelekkel, a családtagokkal és a barátokkal egyaránt?

T = Csapatmunka (Teamwork)

Nagyban megkönnyíthetjük a csapatmunkát, ha a kapcsolataink alapja a bizalom és a felelősségvállalás.

Amikor vannak közös értékeink, akkor valahogy mintha egy tőről fakadnánk, és így sokkal könnyebb az elvárásokat is kommunikálni.

Lehetnek személyes céljaink, de együtt, „egy szívvel és akarattal” többet tudunk elérni.

Amikor már minden előző pontot kipipáltunk, nem marad más hátra, mint egy olyan csapat kialakítása, amelyben azonos, de legalább hasonló értékrend birtokosai együtt tolják előre azt a bizonyos szekeret a cél irányába, a megfelelő módon, a megfelelő időben és időre – SMART ötödik betűszó.

KÉRDÉS: Melyek azok a dolgok, amelyeket együtt tehetünk a megfelelő csapatszellem kialakítása érdekében?

Onnantól kezdve, hogy a szívünk megszűnik dobogni, nem tartozunk az élők sorába - ez elég egyértelmű. 

A célkitűzés vonatkozásában legyen a szív az a bizonyos belső hajtóerő. Kezdjük el, és adjunk szívet a SMART céljainknak és tartsuk életben! 

VEZESS ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Ezek is érdekelhetnek: