A vezető, aki elfogadhatatlan módon viselkedik és kommunikál ...

... egy verbális bántalmazó. Tudom, címke. Azért engedem meg magamnak, mert az az ember, aki szintén megengedi magának, hogy minősíthetetlen stílusban, mellőzve a minden embernek alapból járó tiszteletet viselkedjen a körülötte lévőkkel, sajnos ebbe a kategóriába tartozik.

A vezető, aki elfogadhatatlan módon viselkedik és kommunikál ...

Sajnos a legritkább esetben kapnak visszajelzést erre vonatkozóan, és azt is lesöprik villámgyorsan, de legalábbis negligálják

Sajnos mérettől függetlenül vannak cégkultúrák, ahol ez megengedett és eltűrt. Amiért ezt lehet, gyakran a szakmai tekintély, vagy éppen a tulajdonosi lét, vagyis egy olyan hatalmi pozíció "indokolja", amivel az illető maximálisan visszaél. Hogyan küldhetnék el a szakma nagyágyúját, mégha emberként nem is működik tolerálható módon? Hogyan lehetne azt mondani a tulajdonosnak, hogy "eddig, ne tovább"', nem tűröm a viselkedésedet?

Nehéz helyzetek.

Amúgy sikeresen működő cégekben van jelen ez a stílus és pont amiatt, mert működnek a dolgok, miért is érezné az érintett, hogy ideje lenne változtatni...

Elsőre lehet, hogy csupán indulatos beszédmodornak tűnik, vagy éppen hangulatingadozásnak, de annál többről van szó.

Hiányzik az alapvető önuralom és túlteng az a (tév)hit, hogy bármit megtehet, mert nincs következménye. 

Milyen viselkedésmintákra és hatásokra gondolok?

Többféle hanyagolható vezetői viselkedés létezik, de az alábbiak kétségkívül és a teljesség igénye nélkül ebbe a kategóriába tartoznak:

  • olyan kiszámíthatatlan "hangulatemberekről van szó, akiknél nem lehet tudni, hogy mire, hogyan fognak reagálni;
  • olyan, mintha folyamatosan készenlétben kellene lenni, lesni a mozdulatait, az arca rezdülését és persze nyomolvasóvá kell válni ahhoz, hogy elkerülhesd a kitörést;
  • folyamatosan olyan érzést kelt, hogy nem lehetsz elég jó;
  • elfogadhatatlan módon üvölti le a fejedet, akár a teljes csapat előtt;
  • megalázó címkéket dobál, és aki nem akar kapni egy hasonlót, vele nevet;
  • manipulatív technikákat alkalmaz, de ezt már csak akkor veszed észre, amikor jóval több munkát végzel, mint amiben eredetileg maradtatok;
  • nem lehet nem-et mondani, mert a bosszú vagy rögtön, de később biztos, hogy utolér;
  • az indulatosságának okát általában a környezetére hárítja;
  • rendszeresen él a megszégyenítés eszközével, amit ő jogos kritikának definiál;
  • a harag kinyilvánítását megfelelő motivációs és kontroll eszköznek tartja;
  • ha nem vele vagy, akkor ellene;
  • összekeveri a magabiztosságot az arroganciával.

Az ilyen vezetők többféle kockázatot hordoznak magukban, de annak ellenére, hogy sokan nagy árat fizetnek érte, beleértve előbb-utóbb a céget is, az egészségtelen működésük teret és lehetőséget kap. Azt sem veszik figyelembe, hogy annak milyen hatása van, ha vezetőként nem tisztelik őket - mert ez mondjuk velük kapcsolatban fel sem merül.

Milyen kockázatot képvisel a verbálisan agresszív vezető?

  • a beosztottak nem mernek őszinték lenni, mert hangulattól függ a reakció;
  • a beosztottak nem lesznek proaktívak, vagy kezdeményezők, mert az biztos, hogy nem lehet hibázni;
  • előbb-utóbb a legjobb embereiket is elveszítik, mert betelik az a bizonyos pohár;
  • rendkívül demotiváló és lélekölő az ilyen típusú vezetés, és ez szervezeti szinten is megjelenik;
  • rombolja a körülötte lévők önértékelését, mind szakmailag, mind emberileg, ami kihat az emberek magánéletére is;
  • hosszabb távon csak az marad, akinek nincs, vagy az előzőekből adódóan elhiszi, hogy nincs más lehetősége;
  • folyamatos stresszforrás, az ezzel járó következményekkel együtt.

Szerintem van felelősség a másik oldalon is. Mindenkivel csak azt lehet megcsinálni, amit az illető enged, tűr. Igen, ha a helyzet kiszolgáltatott, akkor nehéz beleállni, és akkor is, ha valaki saját személyiségéből fakadóan enged meg dolgokat. Inkább szervezeti szinten lehetne gátat szabni és nem szemet hunyni dolgok felett.

Az, hogy valaki miért ilyen, az az ő személyes dolga, mert problémának valószínűleg nem érzi. 

Mentség azonban nincs, emberek között kéretik emberi módon viselkedni!

ÉLJ ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

**> > Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a skillclub -ba  és fejleszd a különböző készségeidet, mint pl. vezetés, időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés, kérdezéstechnika!**

Ezek is érdekelhetnek: