Hogyan keretezzük át a sértő megjegyzéseket?

Az érzelmileg, vagy más okokból nehéz helyzetek kezelése a kommunikáció szempontjából sem túl könnyű.

Hogyan keretezzük át a sértő megjegyzéseket?

Ahhoz, hogy egy konfliktus ne mélyüljön tovább és mihamarabb a megoldás irányába tudjunk haladni, át kell keretezni a bántó hozzászólásokat. 

Ez a fajta semlegesítés gyakorlatilag abból áll, hogy elhagyjuk a negatív jelzőket, a lényegre fókuszálunk és ezt hangsúlyozzuk.

Nézzünk néhány gyakorlati példát - egyfajta mentőkötélként- az átkeretezéshez:

Foglaljuk össze az elmondottak lényegét, a tényeket! Általában számos tény elhangzik, halljuk meg és mondjuk vissza, akár kicsit másképp megfogalmazva.

Pl.: vezető – ”Szóval a kérdés a számodra az, hogy…?” vagy „Te úgy látod a dolgokat, hogy…?” vagy „Te úgy érzékelted, hogy…?” vagy „A Te nézőpontodból úgy tűnik, mintha…?”

Hagyjuk ki a vádló, negatív vagy lekicsinylő megjegyzéseket, véleményeket!

Pl.: dolgozó – „Kati egy idióta, elmondtam neki, hogy ezt a feladatot**, egészen pontosan hogy**an csinálja, de mégsem azt tette!”

vezető – „Szóval úgy érzed, hogy megkérted Katit, hogy konkrétan mit és hogyan csináljon, de más történt.”

Beszéljünk semlegesen!

Pl.: dolgozó – „Ez egy öreg, használhatatlan, szexista pasi, aki ráadásul „édesemnek” szólít.”

vezető – „Nem szereted, ha a kollégád ezt a szót használja, amikor hozzád szól – szerinted ez szexista megnyilvánulás.”

Vegyük tudomásul és ismerjük el az érzéseket!

Pl.: dolgozó - „Hogy lehet ilyen hülyeséget mondani?”

vezető – „Egyáltalán nem értesz egyet azzal, amit mondott.”

Változtassuk át a negatívumot pozitívvá – ha lehet:-) – ügyelve arra, hogy közben azért azt mondjuk, amit a másik személy akar, és nem azt, amit nem!

Pl.: dolgozó – „Mindig én végzem a legkeményebb munkát az irodában, ő pedig csak azt csinálja meg, amit muszáj.”

vezető: _„Azt szeretnéd, hogy mindenki egyformán vegye ki a részét a munkából?__”vagy "Szóval a lényeg a munka egyenlő elosztása a számodra.”_

Kerüljük az ítélkező megjegyzéseket, de maradjunk a lényegnél!

Pl.: dolgozó – „Folyamatosan elkésik és nem törődik a munkájával.”

vezető –„Úgy érzem számodra lényeges pont a munkaidő betartása és a munkához való hozzáállás.”

Hangsúlyozzuk a közös pontokat!

Pl.: dolgozó – „Nem tudom elhinni, hogy ezt mondja rólam – ő, aki állandóan félbeszakít és kóstolgat.”

vezető: „Tehát Te is egy sokkal konstruktívabb módon szeretnél vele dolgozni és kommunikálni.”

Hangsúlyozzuk a pozitívumokat!

Pl.: dolgozó – „Lehet, hogy van valami oka, de nem tudom miért kellene meghallgatnom.”

vezető – „Így akkor számodra is _látszik_egy ok, amiért ezt csinálja.”

Emeljünk ki bármilyen békítő jellegű gesztust!

Pl.: dolgozó - "Esetleg ha bevonna, akkor...".

vezető – „Az előbb említetted, hogy talán megfontolnád a …, ha bevonna.

Jelezzük vissza az érzéseket, különösen ha erősek!

Pl.: dolgozó - "Fel tudnék robbanni, amikor...".

vezető – „Úgy tűnik nagyon ideges vagy amiatt, hogy…”

(Azzal, hogy kimondjuk az érzéseket, segíteni tudunk a beszélőnek a saját tapasztalásával, megélésével kapcsolatban!)

Ne álljunk egyik oldalra sem! - azáltal, hogy

  • megismételnénk bármilyen negatív szót vagy csupán emlékeztetnénk a negatív véleményre;

  • beleszőnénk a saját értelmezésünket az elmondottakba;

  • jelentősen megváltoztatnánk a lényeget vagy annak jelentését.

#Emlékezzünk rá, hogy vezetőként azért avatkozunk be, hogy támogassuk a kölcsönös megértést, tisztázva a lényegi elemeket és segítve az előre mozdulást!

#Ha azon rágódunk, hogy mi történt a múltban, soha nem lesz egyetértés!

#Vezetőként segíthetünk előrébb lépni és megegyezni a kölcsönösen elfogadható megoldásban, vagy legalább változtatni a jövőbeli viselkedésen!

... és ez sem kevés!

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

#400(+) szóban a vezetésről, vezetőknek

Ezek is érdekelhetnek: