Hogyan készülj fel egy állásinterjúra - lelkileg

Közhelyesen hangzik, de mindenképpen pozitívan állj hozzá – mert ez már a felkészülésnek is egy nagyon fontos eleme.

Hogyan készülj fel egy állásinterjúra - lelkileg

Ha megengedheted magadnak, érdemes egy karriertanácsadó segítségével frissítened az önéletrajzod, és az ún. álinterjúkon keresztül olyan stratégiákat kidolgozni, amelyek a pozitívumokra fókuszálnak, kihangsúlyozva az értékeidet és a különböző készségeidet.

Jó lenne eljutni odáig, hogy amikor eljön az interjú ideje, energikusan tudj jelen lenni a beszélgetésen, hatékonyan kiemelve az eddigi munkáiddal kapcsolatos eredményeidet - vagyis nyugodt, magabiztos és pozitív hozzáállással.

Lehet, hogy most azt mondod magadban, hogy állandóan pozitívnak maradni nem reális, főleg egy ilyen élethelyzetben, ami tele van bizonytalansággal – és bizonyos szempontból igazad is lehet, de a negatív attitűd inkább rontja az esélyeidet.

Ha időt szánsz a felkészülésre, akkor nagyobb valószínűséggel tudod az interjún bemutatni önmagad legpihentebb, legkoncentráltabb és leghatározottabb változatát.

6 módszer, ami önmagad legjobb verzióját segíti előhívni az állásinterjún

1. Alaposan gondold át a szakmai és a soft készségeidet!

Melyek a legfontosabb, munkával kapcsolatos erősségeid, beleértve azokat a technológiai vagy funkcionális készségeket is, mint pl. az üzletfejlesztés, az értékesítés támogatása, projektmenedzsment, vagy ellenőrzés. A soft készségek – olyan személyes jellemzők, amelyek megkülönböztethetnek a többi jelentkezőtől - szintén segítenek a másokkal való hatékony együttműködésben. Használj olyan szavakat, mint "alkalmazkodó", "együttműködő", "találékony", "intuitív", "befolyásos" és "költségtudatos” a hétköznapi kontextusban IS, hogy amikor megkérdezik: "Milyen készségeket tartana a legfontosabbnak ebben a helyzetben?" ne csak „kéznél legyen” a válasz, hanem magabiztosnak is tűnjön.

2. Gondolj a legfontosabb eredményeidre!

Ehhez először is vegyél elő papírt és tollat (vagy nyiss egy dokumentumot). Ne sajnáld az időt, hogy átgondold és leírd azokat a sikertörténeteket, amelyek valószínűleg hatnak majd a potenciális munkaadókra. Ha nehézségeid vannak az eddigi teljesítményed összeírásával, próbáld meg a probléma, a cselekvés és a végeredmény szempontjából átgondolni őket.

3. Fektess bele egy kis időt, pénzt és energiát - dolgozz együtt egy szakemberrel!

Az álinterjúk nagyon hatékony felkészülést nyújthatnak. Tekintsd őket mentális edzésnek a magabiztosságod érdekében. Ugyanilyen fontos, hogy feltárd a problémás, vagyis fejlesztendő területeidet, azonosítsd a legfontosabb erősségeidet és készségeidet, és áttekintsd az eddigi karriered sikereit. Így jobban felkészülhetsz azokra a kérdésekre, amelyeket az interjúztató kérdezhet a foglalkoztatási előzményekről és egyéb szempontokról.

4. Helyezd magad az interjúztató "cipőjébe"!

Képzeld el, hogy miközben beszélsz, az interjúztató távolinak vagy érdektelennek tűnik. Érezheted, hogy a lehetőséged egyre inkább elhalványul. Ismerd fel a pillanatot, és válts sebességfokozatot - gondold át, hogy milyen kérdéseket tennél fel egy potenciális jelöltnek, ha az asztal másik oldalán ülnél? Ez a szemléletváltás nem könnyű, de abban segít, hogy vonzóbbá tedd magad, lényegre törőbb legyél, és esetleg felébreszd az interjúztató érdeklődését.

5. Tanuld meg kezelni a stresszt!

Ez nagy kihívás, viszont sokat lendíthet rajtad. Szervezd meg, hogy nyugodt, pozitív energiájú környezet vegyen körül az interjú reggelén. Próbáld meg korlátozni – legalább - aznap a nem kívánt, zavaró tényezőket, és ha nagyon ideges vagy, használj mélylégzési technikákat vagy meditációt a szorongás csökkentésére (csak ne aludj el!). A stressz minimalizálásának még egy kiváló módja, ha az interjú napján nem támaszkodsz kizárólagosan a GPS-re, hanem egyéb applikációk segítségével figyelembe veszed az aktuális forgalmat is. Tervezz úgy, hogy 20 perccel hamarabb érkezel, és szánj 10 percet arra, hogy lenyugtatod magad, és rendszerezed a gondolataidat mielőtt bemész.

6. Képzeld el magad az új munkában!

Ez a gyakorlat bármikor elvégezhető az álláskeresés során. Keress egy csendes helyet, helyezkedj el kényelmesen és csukd be a szemed. Képzeld el magad a kívánt pozícióban. Hogyan ülsz az íróasztalnál, vagy beszélgetsz a munkatársaiddal, vagy dolgozol a csapatoddal ...? Képzeld el, hogy elégedett vagy – és hálás, hogy ilyen munkád van! Ez a fajta pozitív vizualizációs gyakorlat hatékony, magabiztosságot ad, az őszinteség és nyitottság érzését kelti.

Amikor lelkileg megerősíted magad az interjún való „fellépésre”, az sokat lendíthet a végeredményen, de ha ezen túl is tennél magadért olvasd el ezeket a cikkeket is az önreflexióról és a karrierváltásról.

Bízom benne, hogy segítenek a fenti tippek, de ha úgy érzed további támogatásra van szükséged, állok a rendelkezésedre. A megfelelő önéletrajz megírásához tanácsadót tudok ajánlani, a magabiztos megjelenéshez, a stresszkezeléshez pedig én is hozzá tudok járulni vagy akár a www.skillclub.hu oldal készségfejlesztést támogató cikkei is segíthetnek. Foglalj időpontot hozzám a gertrud@kiralygertrud.hu e-mail címen vagy a honlapomon.

A SZEMÉLYES FEJLŐDÉSEDBŐL NEM CSAK TE, HANEM A KÖRNYEZETED IS PROFITÁL!

Ezek is érdekelhetnek: