Hogyan kezeljük az érzelmi zsarnok vezető kritikáját?

Mint általában, itt sem árt, ha kiindulásképpen van egy célunk, ami azért több, mint a túlélés. Az sem mindig lehet megoldás, hogy továbbállunk, hiszen nem mindig tehetjük meg.

Hogyan kezeljük az érzelmi zsarnok vezető kritikáját?

Ezért első körben legyen az az alapvető célunk, hogy megfoghatatlanná váljunk, és közben ne semmisüljünk meg, még lelkileg sem. 

Egyfajta magabiztosság felépítésére gondolok, amit hívhatunk lelkierőnek is, és ami - valljuk be -, máshol is jól jöhet.

Honnan ismerhető fel az érzelmi zsarnok vezető?

Ő az, aki nem fogja vissza magát, és amikor rossz hírt közlünk vele, teljesen mindegy, hogy van - e közünk az adott dologhoz vagy nincs, ránk húzza a vizes lepedőt, de minimum, hogy egy idiótának érezzük magunkat a nap további részében.

Ő az, aki lelki nyomással próbál elérni dolgokat. Néha nem is egyértelmű, mert szó szerint nézve amit mond, nem feltétlen fenyegető, de ahogy mondja, azzal szinte sugallja, hogy mi vár ránk, ha...

Ő az, aki szívesen használja az ignorálás technikáját arra, ha éreztetni akarja, hogy valami nem tetszik neki. Nyíltan nem mondja ki, csak levegőnek néz, és úgy beszél, mintha ott se lennénk.

Röviden megfogalmazva, ő az, aki manipulál.

Mit lehet velük kezdeni?

A napi szintű találkozások miatt az önbecsülésünk valószínűleg már valahol a padló alatt van, tehát alulról kell építkezni. Ennek is van több módja, de én most 3 olyan technikát szeretnék bemutatni, amit akkor lehet használni, ha olyan kritika ér bennünket  - nekik köszönhetően -, ami semmiképp sem a konstruktív kategóriába sorolható:

1. Érts egyet az igazsággal – ha teljesen őszinték akarunk lenni, akkor lehet abban valami igazság, amit ilyenkor mondanak, és a baj inkább a szövegkörnyezettel és a stílussal van. Leszerelni úgy lehet, ha felismerjük és megkülönböztetjük a viselkedésünkről és a tévedéseinkről mondott igazságokat, az ezekhez hozzáfűzött minősítésektől és egyéb kiegészítésektől, ÉS az előbbieket elismerjük, pl.:

Főnök: „Már megint túl sokáig ültél azon a jelentésen, képtelen vagy a határidő betartására, mert alkalmatlan vagy!”

Beosztott: „Igaz, hogy nem sikerült tartanom a határidőt.”

2. Érts egyet a valószínűséggel – szeretik előrevetíteni, hogy mekkora botrányt, problémát, nehézséget stb. okozhat vagy okozhatna a „bénaságunk”. A lényeg itt a feltételes módban van. Ezek azok a kritikák, amelyek a még meg nem történt eseményekre utalnak. Ezeket időben fel kell ismerni, majd úgy reagálni, hogy egyetértünk az állítás bármely lehetséges igazságával, vagyis:

Főnök: „Miattad egyszer még óriási bajba kerülhetünk, mert nagyon sokszor csúszol a munkáddal, aztán meg kapkodsz, hogy kész legyél!”

Beosztott: „Egyetértek , ha jobban osztanám be az időmet, nem csúsznék nagyon sokszor.” vagy "Igazad van, a kapkodás okozhat problémákat."

3. Érts egyet az elvekkel – szívesen vesznek elő általánosságokat , közhelyeket, és gyakran esnek túlzásokba is, elég nagy mértékben eltorzítva a történéseket, és azok jelentőségét. Általánosságban nézve ezekben is van igazság, de van egy csomó egyéb körülmény is, amit figyelembe kellene venni .... Ezek a helyzetek is inkább arra szolgálnak, hogy nyomorultul érezze magát az, akinek címezve van. Teljesen fölösleges velük vitába szállni, helyette inkább azt kell mondani, hogy:

Főnök: „Tudhatnád, hogy mennyire fontos a cégnek a külső megítélés, és az is, hogy kiváló munkát adjon ki a kezéből. Amennyiben továbbra is ilyen sokszor csúszol, és emiatt kapkodni fogsz, akkor nagy problémák lehetnek és bezárhatjuk a kapukat. Ugye ezt nem akarod?

Beosztott: „Igazad van. Nagyon fontos az elvégzett munka minősége."

Természetesen ezek inkább átmeneti segítségek, de arra mindenképpen jó eszközök, hogy egy-egy ilyen beszélgetést, VAGY úgy általában a manipulációt jobban kezeljük és ne érezzük úgy magunkat, mint akin átment az úthenger. Amikor ez már jól megy, léphetünk feljebb az önérvényesítés lépcsőfokán ... és talán egy másik munkahely irányába is.

Kételkedni ér, de kipróbálni érdemes! :-)

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a Club -ba  és fejleszd az ún.'"soft" készségeidet, mint pl. időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés, kérdezéstechnika!

Ezek is érdekelhetnek: