Hogyan lehet kényelmes a kényelmetlen?

Vagy legalábbis elviselhető ... Mert helyzet van és más választásunk nincs, minthogy rugalmassá válni és alkalmazkodni hozzá. A cikkben olvasható pár lépés az akklimatizálódást támogatja, még a legextrémebb helyzetekben is.

Hogyan lehet kényelmes a kényelmetlen?

A vállalkozói lét, de talán nem túlzás, hogy úgy általában az életünk során, szinte elkerülhetetlen az az időszak, amikor különböző okokból a dolgok válságossá válnak -  bár a jelenlegi helyzettel korábban még nem találkozhattunk. Ami ilyenkor automatikusan bekövetkezik, az a kevés alvás, kevés vagy semmi mozgás és mindenféle, a regenerációt, a tiszta gondolkodást segítő tevékenységek elhanyagolása.

Amikor pedig már azt hiszed, hogy ennél rosszabb már nem történhet, az élet bebizonyítja, hogy mindig van még lejjebb. 

Miközben összeomlanak a dolgok körülötted, mit szólnál egy olyan javaslathoz, hogy: 

„Legyél komfortos azzal az érzéssel, ami most van!"

Milyen érzésről lehet szó? A kényelmetlenség vagy disz-komfort érzéséről. 

Legyél komfortos a kényelmetlenséggel!

Ez az, ami megállíthat a széthullásban akkor, amikor kifut alólad szinte minden. Ez az, amitől kényelmessé válhat a kényelmetlenség. 

Az alábbi módokon érheted ezt el el:

1. Kezdd el!

Mindig az első lépés a legkényelmetlenebb és legnehezebb. Minden, amit tenned kell, az az, hogy felfeded a helyzet, a probléma valódi jellegét - jelenleg ez a kiszámíthatatlanság, a bizonytalanság, az, hogy a dolgokat másképp kell csinálni. A csatát már azzal félig megnyerted, ha csupán elfogadod ezt. 

Igen, valóban elég kellemetlen. Elkezdeni is ...

Gondold végig, hogy bármit is kezdesz el, általában elég „szar” szokott lenni. Elkezdesz egy diétát vagy edzést, mindkettőre ugyanúgy igaz.

Ha lehetséges, akkor ezt a döntést - a kezdéshez -, te hozd meg, és ne más hozza meg helyetted. Még így is előfordulhat, hogy amikor elkezded, akkor azonnal be is akarod fejezni majd.

Emlékeztesd magad, hogy hoztál egy döntést. Már elkötelezted magad és már nincs visszaút.

2. Ne hagyd abba!

Úgy döntöttél, hogy elkezded. Ami biztos, hogy egy jó ideig nem fogod látni az eredményeket. Nehéz lesz. Be is akarod majd fejezni. Ez OK. Csak menj tovább, előre!

Aztán beugrik egy olyan kifogás, ami megpróbál "kivinni innen", amivel be tudnád fejezni, vagy inkább abbahagyni - mert elhiszed, hogy nincs értelme folytatni -, és még az is lehet, hogy meg tudod menteni az arcodat. Ne tedd! Ne szállj ki! Egyszerűen ne tedd! Ne adj magadnak semmilyen opciót! Vagy sikerrel jársz, vagy megbuksz!

Nincsenek mentségek és egyéb lehetőségek.

Az a pont, amikor feladnád, pontosan az a pillanat, amikor mások feladják. Bizonyos pontokon kérdezd meg magadat: „Miért teszem ezt?”, és jobb, ha van egy válaszod. Mi az, ami vezérel? Van valami, amit valaki mondott vagy tett? 

Egy kihívás, amit most az élet kínált fel - bármilyen klisésen hangzik is? Valami olyasmi, amit be kell bizonyítanod magadnak? Vagy csak a büszkeséged? Vagy "csak" a túlélés? Bármi is az, elég erőteljesnek kell lennie. 

Told magad a komfortzónád elhagyása felé! Igazából most nincs is más lehetőséged.

Néhány pontnál olyanokat fogsz mondani magadnak, mint „Azelőtt soha nem tettem ilyet” vagy „Azt sem tudom, hogy mit csinálok.”

Hidd el, többen vagyunk így! 

Van egy trükkje, de ne mondd ki hangosan! 

Tegyél úgy, mintha magabiztos volnál éppen. Csinálj úgy, mintha tudnád, mit csinálsz. Tudom, elég ijesztő, de megígérhetem, hogy amikor vége lesz, akkor azt fogod mondani, hogy: „Nem volt olyan rossz, mint amilyennek hittem.” 

A félelem több álmot öl meg, mint amennyit a kudarc valaha is fog.

3. Abszolváld a „szívást”!

A helyzet valóban nehéz – foglalkozz vele! ÉS ne csak foglalkozz vele, hanem tárd ki a karjaidat és üdvözöld úgy, mint egy régi barátot. Akit még jól is ismersz.

Amikor azt gondolod, hogy a dolgok már nem lehetnek rosszabbak, akkor jelentkezik. Mindez azért történik, hogy keményebbé tegyen. Mint egy barát, aki azért van ott, hogy jobbá tegyen. Ahelyett, hogy panaszkodnál, fogadd el azt, amit hozott.

Amikor a rendkívül nehéz helyzetet nem kizárólag csak magadnak köszönheted, akkor csak ezt lehet, elfogadni.

Jó ha tudod, a mentális és a fizikai szívósságodat építed éppen. A „gödörben” pedig, vedd észre, hogy most másokkal együtt vagy éppen.

A közös átélése az értelmetlen, leginkább „szivatós” helyzeteknek, egy nagyon erős kötődést létrehozó tapasztalás.

4. Hasonló gondolkodású emberekkel legyél!

Alakíts ki egy támogatói kört magad körül. Beszélgess a tapasztalataidról. Ami számodra a legrosszabb, az más számára jobb esetben ennél több, tanulság is lehet.

Törekedj a negatív tapasztalataid megosztására (is). Legyél jó történetmesélő.

Ne tarts attól, hogy elítélnek. Hallgasd a reakciójukat figyelmesen, tanulhatsz belőle!

5. Ismerd fel az előrelépéseidet!

Kövesd a haladásodat és találj benne élvezetet. Téged most kicserélnek éppen. Tudod, mert látod és tapasztalod. Növeld a magabiztosságodat azzal, hogy visszatérsz oda, ami korábban kényelmetlen volt, és újra megtapasztalod. Ne hidd, hogy ez mazochizmus, van több oka is!

Látni fogod a fejlődést, akkor és ott. Ösztönösen sürgetni akarod majd a borítékolható „élményt”, hogy megérezd a határaidat. Mintha azt mondanád magadnak „Bárcsak még többet szívnék!”

 Az is az emberi természet része, hogy megismerjük, mi mindent vagyunk képesek leküzdeni.

6. Csináld! Ismételd!

Van egy régi orosz mondás: „Ismétlés a tudás anyja.”

Minél többször végzed el ugyanazt a tevékenységet, annál magabiztosabb leszel. Az önbizalom egy kézzelfogható dolog - a gyakorlásból és az ismétlésből fakad.

Ami biztos, bár még nem prognosztizálható az az, hogy egyszer ennek a helyzetnek is vége lesz. Az pedig egyáltalán nem mindegy hogy jössz ki belőle - mentális és fizikai szempontból se.

Lehetőségünk van - többek között - a már sokszor emlegetett reziliencia, a rugalmasság fejlesztésére, a nem figyelmenkívül hagyható fegyelmezettség mellett. Hát csináljuk!

VEZESS  ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a skillclub -ba  és fejleszd a különböző készségeidet, mint pl. vezetés, időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés, kérdezéstechnika!

Ezek is érdekelhetnek: