Hogyan tartsd fókuszban a céljaidat?

Te is küzködsz a céljaid elérésével? A legtöbb ember így van vele. Amikor célokat tűzöl ki magadnak, valószínűleg a lehető legjobb szándék vezérel, vagyis azt szeretnéd, hogy sikerüljön és élvezni tudd azokat a dolgokat, amelyeket ezeken keresztül tudsz behozni az életedbe.

Hogyan tartsd fókuszban a céljaidat?

A többségünk azonban egy dolgot, egy elég lényeges dolgot figyelmen kívül hagy. 

Ami azután jön, hogy megtervezted és készen is állsz arra, hogy megtedd a szükséges lépéseket, elvégezd azokat a bizonyos változásokat .... de akkor az élet közbeszól.

Az eredmény pedig az, hogy valahogy képtelen vagy fókuszban maradni a céljaidat illetően. 

Márpedig ha ez megtörténik, akkor ezzel együtt elvész a kezdeti lendület is, és nem fog sikerülni elérni a vágyott haladást sem. 

Innentől kezdve egyenes az út a magabiztosság és a motiváció elvesztéséhez is.

Mit tehetsz azért, hogy ez ne történjen meg?

Amikor fókuszban vagy, a hatékonyság is valahogy természetesen jön.

Amikor az élet által generált zavaró tényezők "közbeszólnak", akkor kiesel a ritmusból, az ütemterv nem tarthatóvá válik és összeségében korlátozva érezheted magad az elvégezhető munka mennyiségében is.

Ami tény, hogy a nap 24 órából áll, és ezt nem lehet rétestésztaként nyújtani.

Ha megtanulod kezelni a zavaró tényezőket, az már nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy az igazán fontos dolgokra összpontosíts.

Ráadásul - nem tudom, hogy Te hogy vagy vele -, de indulat szempontjából, még ha nem is vagy egy alapból döhös ember, nem könnyíti meg az életedet, ha a váratlanul "beköszönő" helyzetek kizökkentenek valamiből.

Nekem pl. hosszú időbe telt rászoktatni magam, hogy a telefont "Ne zavarjanak" üzemmódba kapcsoljam, ha valami nagyon fontosat kell megcsinálnom. A tavaszi karantén idején, miközben az otthon tanulás is zajlott, elég sokszor éreztem belső feszültséget, mert kb. 5 perceként szólt hozzám valaki akkor is, amikor kifejezetten kértem egy kis zavartalan időt - az arcom ilyenkor sok mindent elárult.

A jó hír, hogy ez a fajta belső feszültség is csökkenthető, a fókuszáltság és a hatékonyság pedig növelhető, és még arra is juthat idő, hogy azokat a bizonyos zavaró tényezőket kezeljük. A titok néhány módszer elsajátításában rejlik.

10 módszer a céljaidra való összpontosításra és a figyelmed irányítására

1. Tanulj meg meditálni!

Próbálj ki különböző meditációs és légzési gyakorlatokat - míg meg nem találod a számodra leginkább megfelelőt. A figyelemelterelés gyakran multitasking formájában történik és mindkét módszer az irámyított fókuszt gyakoroltatja veled.

A kísérletezés azzal, hogy egyszerre több feladat végezz el, általában közepes eredményeket hoz. Az éberségi meditációs technikák elsajátításával edzheted magad arra is, hogy erre is figyelj és ne ess bele, ha jön a késztetés ...

Kutatások szerint a meditációnak köszönhetően és annak rendszeres gyakorlásával  kevesebb negatív érzelmet tapasztalhatsz meg, és javulhat a memóriád, még akkor is, ha alapból "többcsatornás" vagy. 

Ha nem tudod elkerülni a multitaskingot, használd a meditációt a figyelmed edzésére, és arra, hogy továbbra is a céljaidra koncentrálj. Vess be légzési gyakorlatokat is a meditáció során, hogy teljes mértékben kihasználhasd a gyakorlat előnyeit.

2.  Zárd ki azokat a zavaró tényezőket, amelyek nem kapcsolódnak a céljaidhoz!

Ilyen pl. a háttérzaj. A leggyakoribb fajtája a háttérben zajló beszélgetések, telefonhívások, vagy a közlekedés beszűrődő zajai.

Bármilyen hihetetlen, egyes kutatások szerint a zenei aláfestés is lehet zavaró tényező, mert pl. hátráltatja a szövegértést. 

A legtöbb ember akkor a legproduktívabb, ha csendben dolgozik.

A zavaró faktorok közé tartoznak az automatikus értesítések is, amelyet a számítógép, vagy a telefon dob fel. Kapcsold be a „Ne zavarjanak” funkciót, vagy tegyél ki egy táblát az ajtóra, amely azt jelzi, hogy most zavartalanul szeretnél dolgozni, és később jöjjön vissza, ha valakinek szüksége van rád. Ez csökkenti a jó szándékú munkatársak, a család és a barátok miatt bekövetkező zavaró tényezők számát is.

3. Hangold össze a céljaidat a számodra fontos értékekkel!

Miért fontosak és hogy jönnek ide az értékek?

Az alapértékek az életünk egyik legfontosabb tényezői. Amikor az értékek és a célok összehangolódnak, az elégedettséget, kiteljesedést és még boldogságot is hozhat magával. Amikor ez nem valósul meg, az elég nyomorult érzés és depressziót is eredményezhet. 

Bónuszként mindez hozzájárul a motivácóhoz is, tehát ösztönöz, hogy akkor is folytasd a célod eléréséhez végzett munkát, amikor valamilyen akadállyal szembesülsz.

Amikor ilyenfajta belső motivációval bírsz, akkor nem csupán a fizetésért csinálod azt, amit csinálsz, hanem személyes okokból, mert maga a folyamat is elégedettséggel tölt el.

Az értékek útmutatóként szolgálnak arra vonatkozóan, hogy a számodra legfontosabb célokat megtaláld az életben és a hétköznapokban is.

4. Kezdd a legfontosabb dolgokkal!

Minden nap legyen egyértelmű az a 2-3 feladat, ami nélkülözhetetlen a céljaid eléréséhez. A tényleges megvalósulás érdekében váljon rutinná, hogy ezek elvégzésével indítod a napot, mert ha nem, akkor gyakorlatilag behívod a zavaró tényezőket egy kis "rendbontásra" ...

A legfontosabb feladatok azok, amelyeket adott napon el kell végezned - általán ez 2-3 dolgot jelent. 

Természetesen nem csak ennyit csinálsz egy nap, DE a lényeg, hogy bármi történjen is azon a napon, azt, ami a legnagyobb hatással lesz a célod elvégzésére, azt biztos, hogy elvégezed.

Ha minden nap fókuszálsz a céljaidra, akkor biztos lehetsz benne, hogy tettél a megvalósítás érdekében - ezért is érdemes szokásként beiktatni.

Apróságnak tűnhet de a hozzáadott értéke óriási.

5. Naponta nézd át a céljaidat!

Ehhez első lépésként készíts egy vízió táblát, azaz képekkel vizualizáld az elérendő céljaidat. Segíteni fog a célra és a kívánt eredményre koncentrálni. A várható megtérülését mutatja a befektetett idődnek és energiádnak. Azt a bizonyos "nagy képet". 

Ez legyen az első dolog, amivel kezded a napot ... és ahogy az élet változik, vele együtt változhatnak a céljaid is, ezért frissítsd, ha szükséges!

A legfontosabb dolgok a célok napi szintű áttekintésével tarthatók szem előtt. Ráadásul mindez az elköteleződés fenntartásához és a zavaró tényezők semlegesítéséhez is hozzájárul.

Ha elégszer ismétled, automatikus szokássá válik - tehát csak csinálni kell!

Rengeteg új ötlet és lehetőség merülhet fel a nap folyamán, de ha tudatosan a céljaidra fókuszálsz, akkor azok kapnak elsődleges prioritást.

6. Menedzseld a lendületedet!

Ez is egy olyan dolog, amit napi szinten érdemes csinálni. Ha fenntartod a lendületet, az fenntartja az elköteleződésedet a célod iránt, tehát nem érdemes szünetet tartanod.

Ez azt jelenti, hogy minden nap tenned kell valamit a célod elérése érdekében. Nagyságrendi szempontból szinte mindegy, csak elég jelentős legyen ahhoz, hogy hozzájáruljon a fejlődéshez és a haladáshoz.

7. Kövesd nyomon az előrehaladást!

Önmagában a célkitűzés talán nem is a legnehezebb része az egésznek. Amiről sokan elfeledkeznek, az az előrehaladás következetes nyomon követése - vagyis a haladás mérése. 

Digitális világunk több lehetőséget is kínál erre, de talán a hagyományos papíralapú verzió a leginkább személyre szabható. Többek között azért is, mert ez fontos része a célok elérésének és mindenkinek a saját maga szempontjából kell működőképesnek, használhatónak lenni.

A haladás mérésével érzékelni fogod, ha többet csináltál és azt is, hogy milyen messze jutottál - nem csak azt, hogy mennyi van még hátra.

Így lehetsz nem csak tervezett, hanem ütemezett is, ami szintén fontos tényező. Tudni fogod, hogy mi a következő lépés, és ez még kevésbé engedi, hogy bármi eltérítsen az útról.

Hozzátartozik a határidők és a cselekvési tervek meghatározása is. Sőt, ütemezheted az ismétlődő feladatokat is a haladás érdekében.

8. Bontsd fel a céljaidat kisebb részekre!

Ha az összképed nézed, az megnehezítheti a fókuszt. A hosszabb távon elérhető célok elérése elsőre túl sok munkának tűnhet, ami nem hat pozitívan az elköteleződésre és a fókusz fenntartására.

A célokat kezelhetőnek kell érezni, vagyis azt, hogy hatással tudsz lenni az elérésükre.

Ezért a legjobb, ha több részre bontod a hosszabb távú célokat, amit többféleképpen is megtehetsz:

  • idő szerint: mire - mennyi időt szánsz napi, heti vagy negyedéves szinten? Ez függ a cél típusától és attól, hogy a számodra mi működik.

  • mennyiség szerint: napi vagy havi, vagy heti szinten miből - mennyit akarsz megcsinálni? 

  • írd össze a cél eléréséhez végrehajtandó lépéseket: ehhez azt is végig kell gondolni, hogy mire van szükség ahhoz, hogy megcsináld az adott lépést - van-e előfeltétele, vagyis milyen feladatok kötődnek ahhoz a lépéshez, aztán mi lesz a következő és a következő ... míg el nem éred ... aztán jöhet a következő lépés.

A lényeg, hogy mindennek, amit csinálsz legyen értelme és közelebb is vigyen ahhoz, amin dolgozol.

9. Keress egy partnert, aki felelősségben tart!

Vagyis elszámoltat. Egy megbízható személyt, aki segít, hogy elérd a célodat azzal, hogy melletted áll, hogy tartsd a szavad - leginkább magad felé.

Aki, miután elmondod a célodat, ott van melletted, hogy a haladásod a terveknek megfelelő legyen, és akitől akár javaslatokat is kaphatsz.

Amikor rendszeresen és következetesen visszajelzést kapsz valakitől, aki számít rá, hogy leköveted a tervezett lépéseket, akkor nagyobb valószínűséggel maradsz a pályán, még akkor is, ha akadályokba ütközöl. Ő az a partner, aki igazán segíthet ezekben.

10. Kelj fel korán!

Ha elsőre nem is tűnik annak, hidd el, sok értelme van. Ugyanis időt adsz a napodhoz azzal, hogy korábban kelsz,méghozzá egy meglehetősen békés időt - hiszen mások még alszanak.

Használhatod ezt az időt a napod megtervezésére, a feladatok áttekintésére, a legfontosabb feladatok meghatározására is,  DE ha pusztán a fókuszálásra (pl. meditáció) adsz időt magadnak, azzal teszel a legtöbbet a céljaid eléréséért.

Összefoglalva:

A figyelemelterelésnek, a fókuszálatlanságnak különböző fokozatai vannak, az enyhe irritációtól kezdve egészen a szakmai és a személyes célok ellehetetlenítéséig. Ne felejtsd el, hogy egy terv akkor hatékony, ha a megfelelő lépések végrehajtásával le is követik. 

Válassz a fenti tippek közül és köteleződj el a végrehajtás irányába!

Ha gondod van a fókuszálással, vagy akár a célkitűzéssel, látogass el a skillclub oldalára, ahol értékes cikkeket találsz a témákban. Ha személyes segítségre van szükséged, fordulj hozzám. Foglalj időpontot a gertrud@kiralygertrud.hu email címen vagy a honlapomon keresztül.

A SZEMÉLYES FEJLŐDÉSEDBŐL NEM CSAK TE, HANEM A KÖRNYEZETED IS PROFITÁL!

Ezek is érdekelhetnek: