Hogyan válhatunk toleránssá a frusztrációval szemben?

A frusztráció az az érzés, amit időről-időre megtapasztalunk – hiszen az is az élet velejárója, hogy próbálunk valamit megtenni, de az nem sikerül, vagy gátolva vagyunk benne.

Hogyan válhatunk toleránssá a frusztrációval szemben?

Akkor is erről van szó amikor valami nagyon mást vártunk, mint ami a valóságban történik. Az indulatos helyzetekben is gyakran beszélünk arról, hogy frusztráltak / csalódottak és aztán dühösek vagyunk.  Leegyszerűsítve: a frusztráció alapvetően az, hogy nem kapjuk meg amit akarunk, illetve megkapjuk amit nem akarunk. 

Elképzelhető, hogy a frusztráció még segíthet is, pl. azzal, hogy új utakat nyithat meg a problémáinkról való gondolkodásban! 

Megtörténhet bárhol és bármikor. Olyan tényezők indíthatják be, mint pl. irreális elvárások, tervek, ötletek a saját magunk vagy mások részéről (gondolatok, amelyek olyan szavakat tartalmaznak, mint: kellene, kell, „azt kellett volna csinálniuk, amit mondtam nekik”), rendkívüli helyzetek vagy feladatok, kapcsolatok bizonyos emberekkel, stb.

Miért történik ez?

Ez is az emberi lét jellemzője. Meg akarunk kapni vagy csinálni dolgokat (célokat), és ezekhez kötődően vannak magunkkal és másokkal szemben is elvárásaink és normáink. Amikor kudarcot szenvedünk vagy a céljaink eléréséhez tett erőfeszítéseinket blokkolják, frusztrálttá válunk.

A frusztráció-tolerancia, arra a képességre vonatkozik, amellyel az ismétlődő, zavaró hatások ellenére, továbbra is kiegyensúlyozott, egészséges életet élünk.

Nagy valószínűséggel alacsony frusztráció-tolerancával bírunk, ha könnyen frusztrálttá válunk, amikor nem kapjuk meg azt, amit akarunk. A frusztrációt valószínűleg elviselhetetlennek érezzük és nem könnyen tudunk vele megbirkózni. Ilyenkor jellemzően alábecsüljük azt a képességünket, hogy meg tudunk küzdeni a kellemetlenségekkel („Én ezt nem bírom ki.”, „Nem tudom elviselni.”) Amikor a helyzeteket elviselhetetlennek minősítjük, gyakran azok még ijesztőbbnek és taszítóbbnak tűnnek, mint amilyenek valójában.

A leghatékonyabb módszer az alacsony frusztráció leküzdésére, kidolgozni egy rugalmasabb hozzáállást a magasabb fokú tolerancia küszöb eléréséhez.

Ezt a célt, vagyis a magasabb frusztráció tolerancia szintjét akkor tudhatjuk magunkénak, ha viselni tudjuk a diszkomfort érzetet, miközben várjuk, hogy megkapjuk amit akarunk.

Alapvetően egy megerősítésről van szó. A frusztrációs tolerancia növelése segíthet megtapasztalni az egészségesnek mondható bosszúság normális szintjét olyankor, amikor valamiben gátolva vagyunk. A magasabb frusztráció tolerancia lehetővé teszi, hogy sokkal hatékonyabban oldjuk meg a problémákat vagy fogadjuk el, hogy sajnos a dolgok nem fognak változni a jelenben.

Az alábbi állítások ezt támogathatják:

  • „Ez egy kényelmetlen helyzet, de ezt most kibírom.”

  • „Ezt a helyzetet nehéz elviselni, de én el tudom – mert néhány kellemetlenséget érdemes elviselni.”

  • „Még ha úgyis érzem, hogy nem bírom tovább, a múltbéli tapasztalatok megmutatták, hogy van esélyem.”

A frusztráció tolerancia emeléséhez, az alábbi kérdéseket érdemes feltenni magunknak, amikor az élet "túl nehéznek" tűnik:

  • „Ez a helyzet valóban szörnyű vagy csak nagyon kényelmetlen?”
  • „Vannak emlékeim korábbi hasonló helyzetekről, amelyekkel megbirkóztam?”
  • „Az az igaz, hogy ezt a helyzetet nem bírom vagy inkább az, hogy nem tetszik?”
  • „Ez a helyzet valóban elviselhetetlen vagy inkább csak nehezen tudom elviselni?”

Abban, hogy kevésbé szélsőséges legyen a negatív helyzetek megítélése, segíthet ha kevésbé szélsőségesen reagálunk érzelmileg, még düh esetén is, ami köztudottan energia „zabáló”.

A legtöbb, amiről most azt gondoljuk tűrhetetlen - elsőre furcsának tűnhet ám-, jellemzően nem volt az a múltban. Sok helyzetet nehéz elviselni, de valószínűleg már toleráltunk hasonlókat és a végén kibírtuk, bár kellemetlen és kényelmetlen volt. Ezekben a helyzetekben érdemes másképp gondolkodni.

Szintén hasznos lehet, ha képesek vagyunk megtalálni a frusztráció fokának szabályozási módját. Ezt úgy lehet elérni, ha változtatunk azokon a dolgokon amit csinálunk vagy gondolunk, amikor frusztráltak vagyunk.

Az is egy alternatíva, ha semmit sem tudunk csinálni. Ebben az esetben kevesebb energiát vihet el, ha megtanuljuk elfogadni és tolerálni a kellemetlen tapasztalatokat.

Mit lehet tenni a frusztráció tolerálása érdekében?

Az alábbi stratégiák növelhetik a frusztráció elfogadását. Nem mindegyik lesz 100 %-osan hasznos, de mielőtt bármelyiket is elutasítanánk, próbáljuk ki. Mint minden új készségnél, a gyakorlás itt is kulcsfontosságú tényező a sikerhez.

  • Ismerjük meg az ellenséget – mi váltja ki a frusztrációnkat?
  • Ismerjük meg magunkat – milyen irreális elvárásaink és hiedelmeink vannak?
  • Fogadjuk el, hogy ez egy küzdelem és van egy megoldásra váró problémánk!
  • Állítsunk reális és elérhető célokat magunknak és másoknak.
  • Kommunikáljunk hatékonyabban.

A frusztráció megfelelő kezelési módjának megtalálása nagyban javíthatja az életminőséget, tehát arra buzdítok mindenkit, hogy tegyen érte!

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

#400 szóban a vezetésről, vezetőknek

Ezek is érdekelhetnek: