Kérdezni jó, mert...

Megnyitja a gondolkodás határait, segít vizionálni a jövőre vonatkozóan és nem utolsósorban tudatosságot épít.

Kérdezni jó, mert...

Maga a kérdezés fontos eszköze az ösztönzésnek, a provokálásnak, a beszélgetés megindításának, a helyzetek- és elvárások tisztázásának, és az információnyerésnek is. Felfedi és „kihangosítja”  a bennünk rejlő gondolatokat, az érzéseket.

Miben rejlik még a kérdések ereje?

Az „erőteljes” kérdezéstechnika egy nagyon fontos vezetői kompetencia. A megfelelő kérdések segítik a munkatársakat az önálló gondolkodásban és problémamegoldásban.

Eszköze a munkavégzéshez szükséges igények kifejezésre juttatásának is.

Konfliktusok esetén teret adnak a másképp gondolkodáshoz – magunkról, a másikról és a helyzetről –, ez pedig egy fontos lépés a pozitív irányú változások eléréséhez. Bizonyos kérdések nem csak a nézőpontunkról való gondolkodási kört tágítják a konfliktusaink kapcsán, hanem a másik személlyel kapcsolatos meglátásainkat is.

Vannak kérdések, amik abban segítenek, hogy megfelelő távolságból tudjuk szemlélni a negatív reakcióinkat. 

Mit nyerhetünk ezzel? Újra tudjuk gondolni a feltevéseinket és újra tudjuk írni a már kezdetben, előre meghatározott forgatókönyveket, és a már előre megindokolt tetteinket.

A tisztázó kérdések észrevehetően megnyitják a válaszok előtt az utat, ami aztán abban segít, hogy eligazodjunk a viták körüli bizonytalanságok és félreértések között.

A különböző alternatívákat feltáró kérdések szikraként lobbantják lángra az optimizmust, ill. égetik el a pesszimizmust és a kétségbeesést.

Mi minden érhető még el a kérdésekkel?

Empátia ébreszthető, még a vitás helyzetekben is. Megnyitja a gondolkodást, képessé tesz szélesebb körben és mélyebben ránézni a helyzetekre. A megfelelő kérdések eltávolítanak a saját érzelmek okozta fájdalomtól és az ellenséges hatást keltő szándékoktól, hogy aztán megfontolhassuk a különböző, már konstruktívabb opciókat és terveket a továbbiakkal kapcsolatban.

A megfelelő kérdésekkel fény derül arra is, hogyan lehet konstruktívan, magabiztosan és közben még gondoskodóan is közelíteni egy-egy nehéz helyzethez. Nem kell félni a provokáló dolgok felismerésétől és kezelésétől.

Az olyan önkorlátozó hiedelmek, mint pl. „Nem illik kérdezni, pláne visszakérdezni”, inkább pont megkérdőjelezik a vitában, vagy az együttműködésben való részvételünk hatékonyságát.

Összességében a kérdezés közelebb visz a megoldásokhoz, a tiszta, egyértelmű keretekhez és helyzetekhez, valamint a hatékonysághoz.

Merjünk kérdezni!

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a Club -ba  és fejleszd az ún.'"soft" készségeidet, mint pl. időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés, kérdezéstechnika!

Ezek is érdekelhetnek: