Méregből méz

Avagy „Színezd újra” de mondhatnám úgy is, fogalmazzuk át a sértő megnyilvánulásokat!

Méregből méz

A negatív, sértő kifejezésekkel a már kialakult vita tovább fokozódhat, vagy könnyen mellékvágányra vihet! 

A „mérgező” beszéd átfogalmazásának technikája, akár az egyik a legértékesebb kommunikációs eszköz is lehet a vezető kezében. A lényege a lehúzó, lenéző megjegyzések, kifejezések átalakítása valami pozitívabbá vagy konstruktívabbá.

Mikor fontos a "méreg mézzé" transzformálása?

A legkülönbözőbb munkahelyi szituációkban, mint:

  • amikor azért hívunk be két munkatársat az irodába, mert valamiért nem tudnak együtt dolgozni;

  • amikor egy kollégánk vagy egy fontos ügyfél hozzánk jön panaszkodni valaki másról;

  • amikor egy értekezleten vagy megbeszélésen az erős érzelmek veszik át az uralmat, vagy panaszok merülnek fel;

  • ha valaki érzelmileg vagy fenyegető hangnemben próbál nyomást gyakorolni ránk, hogy fogadjuk el az ő álláspontját vagy legalábbis aszerint járjunk el.

HOGYAN TUDJUK ELKERÜLNI EZEKET A CSAPDÁKAT, MIKÖZBEN PRODUKTÍVABB MÓDON FEJEZZÜK KI A KÜLÖNBÖZŐSÉGEKET?

Elérhetjük a negatív szavak elhagyásával és a hangsúly lényegre való áthelyezésével pl. amikor azt halljuk, hogy

 „A legdurvább feladatok mindig rám várnak, ő semmit sem tesz hozzá.” -  mondhatjuk rá azt, hogy:

 _„Szóval számodra a feladatok elosztása a kérdés?" _vagy

„Azt szeretnéd, hogy egyformán legyenek elosztva a feladatok közöttetek?”

Nehéz szembenézni vele de szinte valamennyien azt szeretnénk, hogy a körülöttünk lévő emberek mellénk álljanak, amikor valaki mással kapcsolatos negatív érzéseinkről beszélünk. Vagy legalább értsenek velünk egyet mások megítélésében, függetlenül attól igaz vagy sem.

Talán még a magánéletben sem elfogadható ez a „cinkosság”.

A munkahelyen, a szakmai területen pedig végképp nem, ugyanis nagyon káros hatásai lehetnek.

A szakmai szempontok figyelembevételénél fontos, hogy a kommunikáció pozitív mederben maradjon, hogy miközben a kritikát megfogalmazó személy állítólagos, negatív vagy derogáló szempontjait átfogalmazzuk -semlegesítsük-, az visszatükrözze és ezzel kvázi elismerje azt amit ő mondott - a tények szintjén.

Nehézségét az is adja, hogy nagyon kell érzékelnünk az egyensúlyt a kommunikációnkban. Ha túlságosan semlegesé válik a mondandónk, akkor a kritizáló úgy érezheti nem értettük meg - és akkor elismétli újra, mert hiszen szerinte nem ment át.

Másrészt azonban, ha az összefoglaló, amit mondunk túl negatív vagy kritikus, akkor akire vonatkozik, ő fogja úgy érezni, hogy mi is ellene vagyunk, és azonnal határozottan fog reagálni, és a konfliktus pedig fokozódik.

A technika alapvető célja, hogy összefoglalja az elhangzottakat úgy, hogy kiiktassa a negatív, ítélkező vagy lényegtelen elemeket.

Vezetőként azért lépünk közbe egy konfliktushelyzetbe, hogy ösztönözzük a kölcsönös megértést, tisztázzuk a legfontosabb kérdéseket és segítsük a munkatársakat, hogy haladjanak előre a témában és a munkában.

Az átfogalmazás segíthet elérni a megértést, ami azért nagy dolog, mert soha, vagy legalábbis nagyon nehezen lehet megállapodni úgy, hogy a felek azon pörögnek, mi történt a múltban.

A semlegesítéssel előre tudjuk mozdítani a helyzetet a megoldás felé, sőt jobbik esetben még a jövőbeli viselkedés is változhat!

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a Club -ba  és fejleszd az ún.'"soft" készségeidet, mint pl. időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés!

Ezek is érdekelhetnek: