Miért az empatikus vezetők a legjobb vezetők?

Az talán már ritkábban felmerülő kérdés, hogy mi köze az empátiának a vezetéshez, de még mindig többen gondolják úgy, hogy ez egyfajta felesleges "puhaság" és könnyen vissza lehet vele élni. Amikor ez megtörténik, az már egy másik vezetői kompetenciát érint, a határtartást!

Miért az empatikus vezetők a legjobb vezetők?

Az empátia egy olyan kompetencia, ami – semmilyen más készséghez nem hasonlíthatóan – igazán megkülönböztet, különösen amikor vezetői szerepről van szó.

Az empátia azt jelenti, hogy képesek vagyunk megérteni mások igényeit, ami azt jelenti, hogy tudatában vagyunk az érzéseiknek és tisztában vagyunk a gondolataikkal is.

Az empátia nem azt jelenti, hogy mindig egyet kell érteni másokkal, hanem azt, hogy hajlandóak vagyunk megérteni és méltányolni őket.

Nagyon sokan úgy vannak az empátiával, mintha az egy kicsit túlzásba vitt, kedves, szeretetteljes de nem "nice to have" készség lenne. Pedig az igazság az, hogy nehéz elsajátítani, fenntartani sem egyszerű, és jelentős hatása van a vezetésre.

A vezetés lényege végső soron másokról szól. Benne van az inspirálás, hogy a munkatársak olyan lépéseket tegyenek, amelyekkel meghaladják a saját képességeiket, és az is, hogy olyan irányba legyenek vezetve, ami egyszerre lenyűgöző és inspiráló. Az empátia pedig ezeknek ad alapot.

Az empátiának köszönhetően az alábbi 6 egyszerű módon válhatunk a lehető legjobb vezetőkké:

Az empátia köteléket teremt

Amikor másokról gondoskodunk, egy erős köteléket építünk. Jobban tudunk kapcsolódni, megérteni az érdekeiket és a nézőpontjaikat. Képzeljük el a csapatunk, a cégünk vagy a vezetés erejét olyan kölcsönösségen alapuló kapcsolatokkal, ami az empátia által erősödött meg

Az empátia betekintést nyújt

Nagyon fontos észben tartani, hogy a mi fejünkben lévő történet különbözik a mások fejében lejátszódó történettől. Egyedül a hallgatáson keresztül kezdhetjük egyáltalán megérteni ezeket a különbségeket. Amikor hallgatunk, tanulunk, amikor tanulunk, betekintést nyerünk. Minden ember mögött van egy történet, egy ok, amiért olyan, amilyen. Az empátia segít gondolkodni, mielőtt megítélnénk vagy bármit is előfeltételeznénk.

Az empátia jelenlétre tanít

Az empátia figyelmes hallgatást jelent, amikor a teljes fókusz a velünk szemben lévő személyen van anélkül, hogy megzavarnánk. Vezetőként azért vagyunk ott, hogy hallgassunk, megértsünk, segítsünk és támogassunk, nem azért, hogy tanácsot adjunk vagy rendbe hozzunk vagy válaszoljunk mások helyett. Egyszerűen csak legyünk. A jelenlét lehetővé teszi a körülöttünk lévőknek, hogy övék legyen a pillanat és ez bennünket, vezetőként türelemre tanít. Azt jelenti, hogy másokat magunk elé helyezünk, ami a mai versengő munkahelyi környezetekben elég nagy kihívás!

Az empátia megértéshez vezet 

Nem mindig könnyű megérteni, hogy miért érez vagy gondol valaki úgy, ahogy. Az emberek gyakran meglepő módon reagálnak, és emiatt érezhetjük magunkat tanácstalannak is, a saját reakciónkat illetően. Az empátiával „felszerelt” vezetői eszköztárral nem kell aggódni a reakciónk miatt, mert a cél nem a reagálás, hanem a hallgatás, és nem a válasz, hanem a megértés. Az empátia segítségével ítélkezés és előfeltételezés nélkül érthetünk meg másokat.

Az empátia az úgynevezett "people skills" fejlesztésében segít 

Az empátiát nehéz bizonyítani, mert időt és erőfeszítést igényel az elfogadás és a megértés kimutatása. Amikor csapatot - és bizalmat építünk, akkor az érdeklődés kimutatásával tudjuk kifejezni a törődésünket. A kíváncsiság azzal fejeződik ki, hogy kérdéseket teszünk fel a kihívásaikkal, a családjaikkal vagy törekvéseikkel kapcsolatban. Amikor megtesszük, empátiát mutatunk és „élesítjük” az emberi készségeinket.

Az empátia jobb kommunikátorrá tesz

Amikor empatikusan cselekszünk, akkor úgy tudunk hallgatni, hogy az emberek beszélni akarnak velünk és oly módon kommunikálunk, hogy biztonságban érzik magukat, ha velünk beszélnek. A hatékony kommunikáció azt jelenti, hogy ugyan kifejezzük a saját gondolatainkat, szándékainkat, de meghalljuk, megértjük és elfogadjuk a másik oldalét is - mindezt a tudást pedig a kommunikáció irányítására használjuk.

Végül pedig az empátia egy olyan vezetői készség, amivel megéri foglalkozni, ez az a „soft skill” ugyanis, ami kemény és kézzelfogható eredményekhez vezet.

Tehát mi köze van az empátiának a vezetéshez? Elég sok. Mert a vezetés az a képesség, hogy az emberekhez abból a célból kapcsolódunk, csatlakozunk, kötődünk és hallgatjuk őket, hogy inspirálódjanak és elköteleződjenek.

VEZESS ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Regisztrálj a Club -ba  és fejleszd az ún.'"soft" készségeidet, mint pl. időgazdálkodás, kommunikáció, konfliktuskezelés, kérdezéstechnika!

Ezek is érdekelhetnek: