Min múlik, hogy hogyan kezeljük a kapcsolatainkat?

Kapcsolataink építőkövei az önismeret, az önmenedzselés, a társas dimenziók és a kapcsolatok kezelésének módja.

Min múlik, hogy hogyan kezeljük a kapcsolatainkat?

Az alábbi 4 kérdés Daniel Goleman-tól származik, és olyan lényeges szempontokra mutat rá, amelyek az érzelmi intelligenciánk mellett a számunkra alapvető kapcsolatainkat, és azok működőképességét is meghatározzák.

A kapcsolataink minősége pedig erős befolyással bír az életünk minőségére is!

1. Mi vált ki belőlünk dühöt és szomorúságot?

Érzelmi intuíció és önismeret kategória: Ez egy élethosszig tartó folyamat, de egy egyszerű gyakorlattal könnyen fejleszthető. Állítsuk be az időzítőt a telefonon a nap folyamán több alkalomra, és amikor jelez, akkor pár pillanatig figyeljünk befelé, hogy észrevegyük és felismerjük mit és hogyan érzünk. Mi az első, ami beugrik arról, hogy mi váltja ki ezeket az érzéseket?

Lehet frusztráció egy ismerős/barát/kolléga miatt, vagy izgalom valami új lehetőség miatt, vagy szomorúság azért, mert otthon nem mennek valami fényesen a dolgok.

Ha a gyakorlat túl nagy kihívást jelent, akkor érdemes külső segítséget kérni, mert akkor tudjuk kezelni a saját érzéseinket és ráhangolódni másokéra, ha először felismerjük a sajátjainkat

2. Mit csinálunk, amikor éppen dühösek vagy szomorúak vagyunk?

Érzelmi egyensúly és önmenedzsment kategória: „Felrobbanunk” vagy elkeseredünk? Sajnos nem mindig lehet elkerülni azokat a helyzeteket, amelyek stresszelnek bennünket, de kontrollálhatjuk azt, ahogyan reagálunk rájuk. Sokat segít, ha megértjük, hogy mi történik az agyunkban és a testünkben, amikor ezek a meglehetősen intenzív érzések szorongatnak bennünket.

Két fő módja van az indulatok csillapításának: az indulatokat előidéző gondolatok megkérdőjelezése, valamint az adrenalin (+ egyéb hormonok) okozta feszültség távozásának kivárása és ennek a folyamatnak a tudatos felgyorsítása. Ez egyfajta fiziológiai lehűlést hoz és nem vált ki további indulatokat. Szintén segíthet valamilyen szándékos figyelemelterelés, ami nagyon erős hangulatmódosító tud lenni.

3. Mennyire figyelünk, amikor valaki beszél hozzánk?

Az empátia és más szociális dimenziók kategória: Ez jó hallgatási képességet igényel. Ha saját magunkra figyelünk, vagy prekoncepciókat gyártunk, miközben a másik beszél, az csökkenti a figyelmet, és nem fogjuk észrevenni a másik érzéseit,  azt sem fogjuk megérteni, hogy igazából mit szeretne, nemhogy empátiával válaszolni és kapcsolódni ahhoz, amit mond.

Akár személyes, vagy telefonbeszélgetés vagy más környezet, tegyük félre a zavaró tényezőket és figyeljünk arra, amit a másik mond. Érezhetjük úgy, hogy ez fölösleges, de a megértés szempontjából magas lesz a megtérülési ráta.

4. Mennyire vagyunk együttműködőek másokkal?

Csapatmunka és együttműködés kategória: Kulcsfontosságú kapcsolati menedzsment készség. Az emberek általában nyugodtak, amikor velünk dolgoznak? Az is jó jel, ha könnyen nevetnek körülöttünk, vagyis jó a hangulat a társaságunkban. Ez azt is jelenti, hogy érzelmi kapcsolatunk van velük.

Az egyik lehetséges módja a csapatmunkára vonatkozó készségek értékelésének, ha kérünk egy őszinte visszajelzést a kollégáktól. Amennyiben attól tartunk, hogy nem mernek őszinték lenni – ami már egy jel –, akkor kérhetünk külső segítséget is erre a feladatra.

Minél erősebb az érzelmi kötődésünk valakihez – néhányak számára ez ijesztő lehet -, annál hatékonyabb az együttműködésünk.

A fentiek fejlesztése nem csupán az érzelmi intelligencia miatt fontos, hanem bizonyos vezetői készségeket is erősen meghatároz!

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

#400szobanavezetesrolvezetoknek

Ezek is érdekelhetnek: