Nélkülözendő vezetői szokások

A vezetés nem diktatúra. Ezért ha azt szeretnénk, hogy a beosztottak / alkalmazottak idő előtt ne meneküljenek el, néhány vezetői viselkedési mintát mindenképpen kerülni érdemes

Nélkülözendő vezetői szokások

Bármit is teszünk vezetőként, számítani fog. Mondhatjuk, hogy „rajtunk a világ szeme”, még akkor is, amikor éppen nem vagyunk jelen. A csapat tagjai. az alkalmazottak folyamatosan érzik a jelenléteünkett, ami aztán többek között meg is adja az együttműködés alaphangját is.

Az is a vezetői lét egyik jellegzetessége, hogy a cselekedeteink és a döntéseink hatnak másokra, még ha fizikailag nem is vagyunk jelen.

Vannak árulkodó jelei annak, amikor egy vezető a saját ambícióit - a cég érdekében - alább helyezi. 

Ugyanúgy annak is, amikor a döntéseit inkább a saját ambíciói határozzák meg - de ez már súrolja az etika- és a felelősség határát.

A vezetési stílus ragályos. Amikor a csapat élén álló ösztönöz az együttműködésre, bizalmat ad és támogatja az őszinteséget, annak jelei az egész cégen meg fognak mutatkozni. Természetesen ennek az ellentétes jegyei, mint a bizalmatlanság, a félelem és szorongás, ugyanígy.

Természetesen  minden változtatható, pl. ha a visszajelzések meglehetősen erőteljes formátumban azt jelzik, hogy jó lenne lépéseket tenni a stílusunk, a kommunikációnk módjának megváltoztatása érdekében, akkor lépjünk!

Ha éppen egy csapatot, céget építünk fel vagy tervezünk felépíteni a jövőben – vagy egy vezetői pozíció várományosai vagyunk –, figyeljük meg a viselkedésünket az alábbiak vonatkozásában. 

Így nem csupán elégedettebb vezetők lehetünk, hanem még az alattunk/mellettünk dolgozók is hálásak lesznek, és ez majd megmutatkozik azokban az extra erőfeszítésekben, amivel ezt kifejezik a munkájuk során. 

Egy barátságos, jóindulatú, figyelmes vezető körül, egy igazán örömteli szervezet bontakozhat ki.

Nézzük azokat a viselkedéseket, amelyeket jobb elkerüln vagy minél előbb levetkőzni:

1. Evidens tényezőként kezeljük a kollégákat

Kezdjük ott, hogy mindenkinek van választása, még ha az nem is mindig könnyen meghozható döntésen alapszik is. Azt se felejtsük el, hogy lehetnek nagyszerű vízióink, de ha nincsenek mellettünk azok, akik megcsinálják, mit sem érnek. Egy vezető nem mondhatja elég gyakran, hogy: „Köszönöm.”

2. Figyelmen kívül hagyjuk azokat a folyamatokat, amelyeknek a kialakításáért a csapat nagyon keményen megdolgozott

Tiszteljük a céget és a benne dolgozó embereket azáltal is, hogy követjük / betartjuk azokat a folyamatokat, amelyeket az alkalmazottak kialakítottak azért, hogy az hatékony, termelékeny, jövedelmező és annyira pozitív legyen, amennyire csak lehetséges.

3. Kedvencek kiemelése

Tartsuk fejben, hogy a cégben rendkívül fontos,  hogy mindenki  betöltse / teljesítse a feladatát, mert ezáltal teljesül a cég missziója. Az alkalmazottak / beosztottak nézik a kollégákkal való működésünket, interakcióinkat és ebben minden számít! Ha valakit kiemelten kezelünk, az destruktívan hathat.

4. Érzelmektől irányított vezetés

Az indulatos, meggondolatlan döntések ritkán nyernek jó fogadtatást. A nyafogás, a panaszkodás vagy a dührohamok nem megengedhető kategória – különösen, ha a vezető egyben a tulajdonos.

5. A döntéshozási folyamatok felhalmozása –egy kézben tartása – és a delegálás megtagadása

Bízzunk az embereinkben. Azért (is) vannak körülöttünk, hogy tegyék a dolgukat. Jogosítsuk fel őket a döntéshozatalra, a különböző intézkedések megtételére és fejlesszük a készségeiket.

6. Előbb döntünk, mintsem a bejövő információkat meghallgatnánk

Kevés dolog annyira demoralizáló, mint tudni azt, hogy senki nem veszi figyelembe a véleményünket. Az egyik legnagyobb ajándéka a vezetői létnek, hogy olyan szuper emberekkel lehetünk körbevéve, akiktől sokat tanulhatunk. Ők olyan dolgokat is megláthatnak a cégen belül, amelyeket mi soha. Legyünk olyanok,mint szivacs a visszajelzésekre!

7. Mások félbeszakítása / megakasztása

A beosztottak elfoglaltak, tiszteljük az idejüket. Ha meg kell beszélni velük valamit, egyeztessünk velük időpontot. A mi igényeinknek nem feltétlenül kell elsőbbséget élvezniük az ő prioritásaikkal szemben.

8. Azt feltételezzük, hogy mindenki képben van

Csak azért, mert mi minden cégen belüli dologban benne vagyunk, és mindenről tudunk, még nem azt jelenti, hogy mások is. A legtöbben inkább csak a saját felelősségi körükre koncentrálnak (jobbik esetben). Törekedjünk arra, hogy mindenki be legyen vonva, legyen informálva arról, mi történik a cégen belül, így az alkalmazottak úgy érezhetik, hogy kapcsolódnak egymáshoz és főleg a céghez.

9. Álszentség kategória

Ami ránk vonatkozik, az vonatkozik az alkalmazottakra / beosztottakra is. Például, ha rugalmas az időbeosztásunk, akkor ez az előny nem csak nekünk jár. Mások is alkalmazhatják.

10. Új munkaerő felvétetele  / pozíció betöltése az alkalmazottak informálása, pályáztatása nélkül és annak elvárása, hogy ők ezt vakon elfogadják

Ha azt akarjuk, hogy az emberek jól dolgozzanak együtt, akkor adjunk nekik lehetőséget, mert ha kikényszerítjük az elfogadást, és még csak nem is próbálhatják ki magukat egy-egy a pozíció be/feltöltésénél, az rövid úton személyi problémákhoz vezethet. Ez valamennyi pozícióra vonatkozik, a gyakornokitól a csúcsvezetőig. Az a tény, hogy a barátunk unokahúga éppen végez és még nincs munkája, nem lehet releváns, hiszen éppen egy céget vezetünk, ahol minden munkavállaló függ attól, hogy mások, hogyan működnek.

11. Elvileg támogatjuk az innovációt, de aztán "büntetés jár" a próbálkozásokért és a hibákért

Az innováció egy nagyon divatos szó manapság. Nagyon sok cég állítja magáról, hogy támogatja, de aztán kérdés, hogy a kultúrájuk mennyire megengedő a kísérletezéssel és a kudarcokkal kapcsolatban. Mert a kudarc az innováció másik oldala. Mint ahogy nincs előrelépés kockázat nélkül, úgy nincs innováció hibák nélkül. Ezt lehet nem szeretni, de elfogadni érdemes.

12. „Felhatalmazás” anélkül, hogy egyértelműek lennének a követendő irányok

A felhatalmazás nem azt jelenti, hogy megengedjük a munkavállalóknak, hogy azt csináljanak, amit akarnak, és aztán megbüntetjük őket, ha hibáznak. Ez inkább azt jelenti, hogy szabadságot kapnak a döntések meghozatalában és a különböző intézkedések megtételében, miután megkapták a követendő ÉS egyértelmű célt.

(Forrás: Marissa Levin)

A hatékony vezetők tudják, hogy a szervezet egyik legfontosabb részét maguk az emberek adják, akik ott dolgoznak. Azt is tudják, hogy az ego könnyen visszatarthat bennünket attól, hogy reálisan nézzünk bitonyos helyzeteket.

Minél inkább tudatában vagyunk a tetteink hatásának és minél inkább felelősséget vállalunk a viselkedésünkért, annál erősebb szervezetet tudhatunk magunk mögött. 

#onreflexio #batorsag #hatekonyvezeto

VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Ezek is érdekelhetnek: