"Nem érzem magam megbecsülve"

Nagyon sokszor elhangzik a fenti mondat, és sajnos sok esetben nem talál nyitott fülekre a vezetőknél. Ebben persze benne van az is, hogy nem hangzik el nyíltan, hanem csak ráutaló jelek van, de ez a lényegen nem változtat!

Amikor egy vezető jellemzően és leggyorsabban arra reagál, amit beosztottja elront, rosszul csinál, és szinte soha nem hajlik a jól végzett munka elismerésére, annak hosszú távon a vállalati kultúra látja kárát.

Vajon mi lehet a munkavállalók vágya?

 A többség fejében nagy valószínűséggel megjelenik, hogy "ismerjék el a munkámat", "érezzem magam megbecsülve".

Az elismerés adása, a megbecsülés, szorosan kapcsolódik a vállalati kultúrához és nem utolsó sorban a dolgozók motivációjához, elköteleződéséhez, valamint megtartásához is.

Az a téma, hogy miként épül fel egy vállalati kultúra, meglehetősen komplex, de mégis egy egyszerű lépéssel kezdődik:

Dicsérjük őszintén az embereket!

Dicséret. Elismerés adása - amikor annak oka van. Elmondani valakinek, hogy: ”Ez szép munka volt!”. Hívhatjuk bárhogy, az emberek vágynak rá – és reagálnak is rá.

Vajon hogyan reagálnánk, ha odajönne hozzánk a főnökünk és valami ilyesmit mondana:

„Helló ..., van egy perced? Szeretnék elmondani neked valamit. Tudom, hogy nem mondom elégszer, de igazán méltányolom azt, amit csinálsz. Az, ahogy kezelted ezt a helyzetet (ügyfelet, projektet, problémát, stb.), igazán nagyszerű volt. Láttalak munka közben, és így tapasztalhattam, hogy milyen különleges képességeid vannak, és hogy ez milyen előnyös a cég számára. Köszönöm és csak így tovább!”

Motiválóan hangzik?

A lényeg, hogy nem üres hízelgéssel „kábítsa” el bárki is a beosztottjait, vagy csak azért dicsérjen, hogy ez is kipipálható legyen. Valószínűleg mindannyian tudjuk milyen érzés felületes vagy sekélyes bókot kapni, amikor leginkább azon kezdünk el töprengeni, hogy: „Vajon mit akar kiszedni belőlem?”

Valamiért, mindenki megérdemli a dicséretet. Mindenki tehetséges valamiben, és az már a vezető dolga, hogy felismerje ki, miben és hogy kihozza belőle a lehető legtöbbet.

Milyen előnyei lehetnek a munkatársak dicséretének?

Ha rászánjuk az időt a reális és pozitív megerősítésre pl. őszintén és hitelesen elismerve az erőfeszítéseiket, akkor a következő előnyöket tapasztalhatjuk meg:

1.  Az emberek úgy fogják érezni, hogy fontosak és szükség van rájuk.

Mindenkire vonatkozóan nehéz rá időt és lehetőséget találni, de vannak olyan céges rendezvények, ahol szinte mindenki jelen van és a vezetőknek módjukban áll(hat), hogy egy kis időt az alkalmazottakkal beszélgetve töltsenek, megmutatva személyes érdeklődésüket és kifejezve elismerésüket.

Óriási hatása van annak is, ha egy vezető megtanulja a beosztottjai nevét és azon üdvözli őket, ha találkoznak, mondjuk a folyosón.

Szintén megerősítő, ha egy vezető elérhető az emberei számára, amikor szükségük van rá, hogy beszéljenek vele. Ezek az apró dolgok sokat jelentenek. Azt érzik belőle, hogy fontosak ők is, és a munkájuk is.

Ki ne szeretné, hogy tűzbe menjen érte a csapata? Lehet, hogy csak pár percet igényel naponta, de az biztos, hogy megtérül és még jól is érezhetjük magunkat közben.

2. Könnyebb konstruktív kritikát adni.

Sokan megriadnak attól, hogy kritikus visszajelzést adjanak vagy éppen nem a megfelelő módban teszik azt.. Az első esetben - még vezetők esetén is - az ok az, hogy tartanak a másik fél reakciójától, mert nemtudják, hogy kezeljék a helyzetet: Mi van, ha dühös lesz? Mi van, ha sírni kezd? Mi van, ha támadásba lenül és engem hibáztat?

Az az igazság, hogy mindenkinek szüksége van korrekcióra. Ha az emberek nem kapnak konstruktív kritikát, akkor soha nem érik el a bennük rejlő potenciál 100 %-át. Ami még rosszabb, hogy a végén úgy veszítik el a munkájukat, hogy még csak ötletük sincs arra vonatkozóan, hogy mit csináltak rosszul.

Amikor szokásunkká válik elmondani a munkatársaknak, hogy mennyire értékeljük azokat a jó dolgokat, amiket csinálnak, sokkal könnyebbé válik korrigálni azokat a dolgokat is, amiket rosszul tesznek.

Ha rendszeresen és hitelesen dicsérünk, akkor elég magabiztossá válunk ahhoz, hogy szükség esetén korrigáló visszajelzést adjunk.

Tudni fogjuk azt is, hogy az irány, amit mutatunk kiegyensúlyozott és reális – ez pedig mind a cégnek, mind az alkalmazottaknak is az egyik legnagyobb érdeke.

3. A munkatársak is könnyebben tudnak konstruktív kritikát fogadni.

Szemben a félelemmel, ami a kritikára utaló visszajelzések előtt alakulhat ki bennünk, itt másról van szó. Nagyon sok vezető a körülmények figyelembevétele nélkül (akár nyilvánosan, sokak előtt), szinte úgy köpi ki a kritikát, és dicséretet pedig ritkán, vagy soha nem ad.

Mindez rombolja a morált és a hatékonyságot is.

Tény, hogy senki nem akar hibázni vagy alulteljesíteni. DE amikor a munkavállalók csak ezt az egy üzenetet hallják, akkor elveszítik a motivációjukat.

Másrészről pedig, ha az emberek magabiztosak, mert jellemzően megkapják a „vállveregetést”, akkor sokkal készségesebbek és hajlandóbbak a konstruktív kritika fogadására is.

A rendszeres és őszinte dicséretnek köszönhetően az alkalmazottak látják, hogy a vezető az ő oldalukon áll. Mentorként látják egy olyan valaki helyett, akinek az a feladata, hogy taposson rajtuk.

"A gyakorlat teszi a mestert!"

Gondoljuk át a saját vezetési stílusunkat! Mikor mondtuk utoljára a csapatunknak – mint csoportnak, vagy a benne lévő egyéneknek -, hogy elismerjük őket? Vagy azt, hogy mi az, amit különösen értékelünk bennük?

Az őszinte dicséret néhány pillanata bőven megtérül, mind a vezető, mind a csapat és mind a cég számára.

Az őszinte és hiteles dicséret ereje abban rejlik, hogy: Mindenkit Jobbá Tesz!

VEZESS ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!

Nézz körül a Tudástár Letölthető anyagai és Tesztjei között is!

Ezek is érdekelhetnek: