Reziliencia - Hogyan maradjunk rugalmasak a nehéz időkben?

Reziliencia, másnéven rugalmasság vagy ellenálló képesség. Ha valamit mindenképpen érdemes fejleszteni a nehéz, stresszes időszakokban, akkor ez AZ - többek között az egészségünk megóvása érdekében is.

Reziliencia - Hogyan maradjunk rugalmasak a nehéz időkben?

A reziliencia az a képesség, ami megadja nekünk azt a mentális erőt, hogy megbirkózzunk a stresszel és a nehézségekkel, vagy éppen a változással.  

Ez az a mentális erőtartalék, amelyet akkor tudunk aktiválni, amikor szükség van rá, hogy megelőzzük a szétesést.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a reziliens, más szóval rugalmas egyének jobban képesek kezelni a különböző nehézségeket és hamarabb újra tudják építeni az életüket akár egy tragédia után is.

A változás vagy a veszteség kezelése az életünk elkerülhetetlen része - ezt érdemes elfogadni. Egy bizonyos ponton mindenki megtapasztal valamilyen mértékű kudarcot, vagy valamilyen kihívást. Ezek közül vannak, amelyek viszonylag csekély mértékűek, míg mások sokkal jobban érintenek bennünket. Az, hogy miként kezeljük ezeket a helyzeteket, jelentős szerepet játszhat nemcsak  a végkimenetelben, hanem hosszabb távon következményei lehetnek a pszichénk és az egészségünk vonatkozásában is.

Azt a képességet, amikor valaki képes megőrizni a hidegvérét, vagy képes megbirkózni a problémákkal és a kudarcokkal, ellenálló képességnek nevezik – ez a reziliencia másik neve.

Az sem utolsó szempont, hogy a reziliens, vagy rugalmas emberek ténylegesen használni tudják a meglévő képességeiket és az erősségeiket, hogy megbirkózzanak és felépüljenek a problémákból és felálljanak a padlóról.

Ezek olyan problémák lehetnek mint pl. a munkahely elvesztése, pénzügyi problémák, betegségek, természeti katasztrófák következményei, egészségügyi problémák, válás vagy egy szeretett személy halála, de akár a pandémia is ide tartozik a maga mellék- és utóhatásaival együtt.

Ők ahelyett, hogy kétségbeesnének, vagy különböző egészségtelen megküzdési stratégiákkal elbújnának a problémák elől, kitartanak és szembenéznek a nehézségekkel.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy kevesebb szorongást, bánatot vagy feszültséget tapasztalnak, mint más emberek. Ez azt jelenti, hogy az ilyen nehézségeket oly módon tudják kezelni, ami inkább elősegíti az előrelépést és a fejlődést. Mondhatjuk, hogy "az erő velük van", sőt, sok esetben még erősebbek is lehetnek, mint korábban.

Akikben nincs meg ez a rugalmasság, azt inkább eláraszthatják az ilyen tapasztalatok. Inkább elmerülhetnek a problémák tengerében, és egészségtelen megküzdési mechanizmusokat alkalmazhatnak az élet kihívásainak kezelésére. Ez alatt azt értem, hogy olyan dolgokat tesznek, vagy éppen nem tesznek, amik nem visznek előre, pl. tagadják a problémát, inkább sorozatot néznek, vagy az alkoholhoz nyúlnak.

A csalódás vagy a kudarc kifejezetten romboló vagy akár veszélyes viselkedésre késztethet, melynek köszönhetően lassabban épülünk fel a kudarcokból, és ennek következtében még több pszichés szorongást tapasztalhatunk meg.

Mit várhatsz a rugalmasságtól?

Először is tisztázzuk, hogy  a rugalmasság nem szünteti meg a stresszt, és nem törli el az élet nehézségeit. 

Nem ad ránk egy rózsaszín szemüveget, hogy a dolgokat még véletlenül se annak lássuk, amik. 

Hozzájárul ahhoz, hogy megértsük és elfogadjuk, hogy kudarcok márpedig vannak, és hogy az élet néha nehéz és fájdalmas. 

Bár ugyanúgy megtapasztaljuk azt az érzelmi fájdalmat, bánatot és veszteségérzetet, amely egy tragédia után bekövetkezik, de ez a fajta mentális hozzáállás lehetővé teszi számunkra az ilyen érzések feldolgozását és a felépülést.

A rugalmasság tehát erőt ad, hogy szembeszálljunk a problémákkal, legyőzzük a nehézségeket, és aztán folytathassuk az életüket, még ha nem is feltétlen a korábban megszokott mederben. Az olyan helyzetek, mint pl. a mostani pandémia esetén is ez a fajta viselkedés lehet az, ami előrevihet bennünket.  

Olykor nemcsak erősek kell maradni a már szinte elviselhetetlen veszteséggel-, vagy akár a bizonytalansággal szemben, hanem képesnek lenni folytatni, sőt érzelmi támogatást nyújtani másoknak, akiket hasonló nehézségek sújtanak.

Még az olyan eseményekkel szemben is, amelyek teljesen reménytelennek tűnnek, a rugalmasság lehetővé teheti számunkra, hogy felvértezzük magunkat erővel, és ne csak túléljünk, hanem boldogulni is tudjunk.

Mi járulhat hozzá ahhoz, hogy ellenállóbbak legyünk?

Néhány szerencsés természetes módon éri el ezt a képességet, mert olyan személyiségjegyekkel bír, amelyek segítenek abban, hogy a kihívásokkal szemben rendíthetetlen maradjon. Ez azonban nem csupán ún. veleszületett képesség lehet, amely csak néhány kiválasztottat jellemez, hanem képesek lehetünk megtanulni, hogy ellenállóbbá váljunk.

A szociális támogatás egy másik kritikus tényező, ami alapvetően hozzájárul az ellenálló képességhez. A mentálisan erős emberek általában a család és a barátok támogatását élvezik, akik segítenek megerősíteni őket bajok idején.

A rugalmassághoz kapcsolódó egyéb tényezők pedig a következők:

  • megfelelő önbizalom, önbecsülés és önértékelés - ez alap, és tenni kell érte
  • problémamegoldó képesség – hogy észrevegyük a megoldást, a fontos részleteket és a lehetőségeket
  • belső kontrollhely – hogy meg tudjuk különböztetni, mire van hatásunk és mire nincs, majd ezt megfelelően tudjuk kezelni is
  • jó kommunikációs készség - hatékonyan, asszertíven, a konfliktuskezelést is ideértve
  • áldozat helyett inkább túlélőként azonosítva saját magunkat – ez kapcsolódik a belső kontrollhelyhez és a problémamegoldáshoz
  • magas érzelmi intelligencia és az érzelmek hatékony kezelése – érzelmi kontroll nélkül elszabadulhatnak a dolgok

Hogyan lehet fejleszteni a rugalmasságot?

Irányítsd a fókuszt!

A kitartó emberek képesek a negatív helyzeteket reálisan szemlélni, ráadásul oly módon, amely nem a hibáztatásra vagy a megváltoztathatatlanságra összpontosít. Ahelyett, hogy a nehézségeket leküzdhetetlennek tartanád, összpontosíts inkább arra, hogy milyen módokon oldhatod meg a problémát, és milyen változtatásokat hajthatsz végre, amelyek segítenek.

Figyelj a gondolataidra!

Koncentrálj a pozitív dolgokra! Ez nem hurrá optimizmus, hanem inkább arra irányul, hogy kijuss a negatív gondolkodásmódból, ami inkább csak benne tart a helyzetben.

A készség, hogy hogyan lehet jobban megbirkózni a kihívásokkal, tanulható! Légy tudatos arra, hogy pozitívabb, reményteljesebb módon gondolkodj a kihívásokon. Így ahelyett, hogy elakadnál a negatív érzelmek körében, megtanulhatod úgy látni ezeket az eseményeket, mint lehetőségeket arra, hogy a kihívásoknak köszönhetően új készségeket sajátíthatsz el.

Kérj támogatást!

Ez nem feltétlen direkt segítséget jelent - de annak lehetősége is benne van. Az ellenálló képesség kiépítéséhez fontos, hogy olyan emberekkel legyél kapcsolatba, akikben megbízhatsz. Azzal, ha megbeszéled azokat a nehézségeket, amelyekkel szembesülsz, azok még nem szűnnek meg, de ha megosztod egy barátoddal vagy családtaggal, akkor úgy érezheted, hogy nem vagy egyedül - és ez már segíthet. A dolgok megbeszélése másokkal, hozzájárul ahhoz is, hogy más nézőpontok is eléd kerüljenek, ami a tisztánlátásodat segíti, vagy akár új ötleteket is nyerhetsz általa - ezek mind hozzátesznek a kihívások hatékonyabb kezeléséhez.

Arra összpontosíts, amit kontrollálhatsz!

Válsággal, változással vagy problémával szembesülve könnyen eláraszthatod magad azokon a dolgokon való agyalással, amelyek messze túl vannak a hatáskörödön. Ahelyett, hogy azon gondolkodnál, hogyan lehetne visszacsinálni a dolgokat, ami általában kb. lehetetlen, vagy azon, hogyan lehetne megváltoztatni a dolgokat úgy, hogy semmilyen eszköz nincs a kezedben hozzá, próbálj csak azokra a dolgokra összpontosítani, amelyek rajtad múlnak. 

Még akkor is, ha a helyzet súlyosnak tűnik, nagy valószínűséggel tehetsz reális lépéseket a helyzet javítása érdekében. Nem számít, milyen kicsik ezek a lépések, mert javíthatják a kontroll és az ellenálló képesség érzetét - és hidd el, ez jó dolog!

Találsz egy kérdőívet a skillclubban, ami a belső kontrollhelyet méri fel és ezzel képet mutathat a rugalmasságodról is. "A soros áldozata, vagy a magad ura vagy"- címen találod és ezen a linken éred el - ingyenes regisztrációval!

Bízom benne, hogy segítenek a fenti lépések, de ha úgy érzed további támogatásra van szükséged, állok rendelkezésedre. Akár a www.skillclub.hu oldal készségfejlesztést támogató cikkei is segíthetnek, vagy foglalj időpontot hozzám a gertrud@kiralygertrud.hu e-mail címen vagy a honlapomon.

A SZEMÉLYES FEJLŐDÉSEDBŐL NEM CSAK TE, HANEM A KÖRNYEZETED IS PROFITÁL!

Ezek is érdekelhetnek: