Az egyenes kommunikáció 5 legfontosabb alkotóeleme



egyenes-komm.blogkep

Amikor az egyenes kommunikációról van szó, akkor a többség általában azt gondolja, ez arról szól, hogy „kimondom, amit gondolok”. Ennél azonban többről van szó.

Ez az a kommunikáció, ami az „itt és most”- ban történik, de nem mindegy, hogy hogyan!

Az egyenes kommunikációra az is jellemző, hogy az üzenet / az információ a feladótól a címzettig azonnal továbbításra kerül – vagyis „megérkezik” a mondandóm lényege, nem kell találgatni, hogy mit akartam mondani, vagy mit szeretnék. 

Nem utolsó szempont az sem, hogy felelősségben tarthatóvá válok, mert a szavam nem csak adott, hanem egyértelmű és elég konkrét ahhoz, hogy ha a viselkedésem, a cselkedeteim eltérnek tőle, az nyilvánvaló legyen.

Amikor így kommunikálunk, a hanglejtésünk általában „egyszerű” (akár egyhangú), mert nem használunk szarkasztikus vagy védekező hangnemet (semmi olyat, ami vegyes üzenetet kelthet).

Ideális esetben az ilyen típusú kommunikációban mind a küldő, mind a fogadó elmondja, amit gondol és ahogy érzi magát, ráadásul, a hatékony visszajelzés mellett aktív hallgatás zajlik kettejük között. Odafigyelnek egymásra.

Amikor például egy repülőgép pilótái kommunikálnak a légiforgalmi irányítással, az elég egyenes, pontos, és nagyon konkrét. Nem használnak szarkazmust vagy célozgatásokat, hiszen a helyzet túl fontos ahhoz, hogy félreértésnek legyen helye.

Ebből (is) adódik, hogy amikor nem így kommunikálunk, akkor abban bőven van helye a félreértésnek.

Mi az az 5 legfontosabb dolog, ami az egyenes kommunikáció sajátja?

1. Egyértelmű célja van – a kommunikált üzenet egyértelmű, világos céllal rendelkezik. Az eredmény lehet például egy konkrét cél elérése, egy ügyfélprobléma megoldása, információnyújtás, információkeresés, kapcsolatépítés stb.

2. Gondolkodás előzi meg a beszédet – talán ez túl elemi dolognak tűnik, de megdöbbennél, hogy hány jó szándékú ember használja előbb a száját, mint az agyát. Amikor inkább csípőből lősz, és gondolkodás nélkül, csak úgy kimondod, ami a fejedben van, akkor ezzel potenciális károknak teszed ki magad és a cégedet is.

3. Strukturált üzenetet közvetít a címzett számára – kiindulva abból, hogy a kölcsönös megértés a cél, egy frontvonalbeli vezetőknek olyan üzeneteket kell közvetíteni, amelyek rezonálnak a címzettekre (alkalmazottak, kollégák, ügyfelek, beszállítók). Az öncélú, vagy önmagad fényezési szándékával bíró üzenetek kerülendők. Érdemes több időt szánni arra, hogy mit kell másoknak meghallani, mint azon gondolkodni, hogy mit akarsz mondani. És ehhez nem feltétlen kell vezetőnek sem lenni!

4. Kerüli a lényegtelen részleteket – talán ismerős a helyzet, amikor valaki, miközben egy sztorit mesél, olyan részleteket hoz be, melyeket nehezen tudsz követni és kapcsolni is a lényeghez, és legszívesebben elmenekülnél. Koncentrálj a lényeges információkra, adatokra vagy összefüggésekre!

5. Figyel a reakciókra és reagál rájuk – miközben továbbítod az üzenetet, figyeld a másik oldal reakcióit. Légy felkészülve arra, hogy akár gyorsan tudd igazítani a kommunikációt ahhoz, amit tapasztalsz, hogy az elérd a kívánt eredményt.

Hogy miért nem kommunikálunk mindig így?

Mert nem könnyű, se nem könnyed, és talán vannak olyan helyzetek is, melyeknek jót tesz a játékosság és a humor.

Ugyanakkor hajlamosak vagyunk egyszerre több dologra figyelni, még akkor is, ha nem hatékony, amit így csinálunk és a kapcsolatainknak, a munkánk hatékonyságának sem tesz jót. Nagy a „zaj” körülöttünk – rengeteg információ érkezik, rövid idő alatt.

Az egyenes kommunikáció időt, figyelmet és energiát igényel. A bátorságot külön kiemelném, hiszen többször hallom, hogy a várható, vagy inkább elképzelt reakció miatt nem kommunikál valaki egyenesen – persze olyan is van, hogy észre sem veszi az illető.

Az egyenes kommunikáció a felelősség felvállalása is egyben, a saját magunk, a munkánk, a viselkedésünk vonatkozásában. Hosszú távon szerintem mindenképpen megéri gyakorolni, mert minőségi változást hozhat!

Ha úgy érzed, hogy ebben a témában segítségre van szükséged, ne habozz, kérj időpontot a gertrud@kiralygertrud.hu email címen, vagy a honlapomon keresztül.

A SZEMÉLYES FEJLŐDÉSEDBŐL NEM CSAK TE, HANEM A KÖRNYEZETED IS PROFITÁL!

Címkék: