Az emberi kapcsolatok művészete – avagy a PCM kommunikációs varázslata
Azt nem ígérhetem, hogy nem kell érte megdolgozni, de azt igen, hogy a PCM (Process Comunication …
A hatékony csapatmunka előfeltétele a hatékony csapatkommunikáció, amihez az szükséges, hogy a csapat tagjai bízzanak abban, hogy őszintén és nyíltan beszélhetnek egymással, ill. a kommunikációs igényeiket támogassák az együttműködés eszközei és alapszabályai…
Egy ideális munkahelyen a kollégák közötti kommunikáció nyitott, barátságos és professzionális – lenne. A projekteket sikeresen és időben befejeznék, hiszen minden kulcsszereplő teljes körű tájékoztatást kapna a szerepeiről és a felelősségéről. Ez többek között azért is lenne így, mert a kérdéseket szabadon felteszik, és időben kapnak egyértelmű válaszokat rájuk. Elmondható, hogy az összes fogaskerék zökkenőmentesen működik, mint a kifogástalan óramű…
A valóság nem feltétlen ilyen, mert sajnos a munkahelyek többsége nem így működik. Félreértések, viták, határidő csúszások, mind stressznövelő tényezők az érintettek számára.
Ugyanakkor miért ne törekedhetnénk az ideális állapot elérésére?
Az alábbiak elindíthatnak az úton, de ez önmagában még nem hozhatja el a paradicsomi állapotot – következetesség, fegyelmezettség és kitartás kell hozzá:
A bizalom építés része, hogy elérhetnek a kérdeseikkel, hangot adhatnak az aggályaiknak, és elmondhatják az ötleteiket. Amikor a menedzsment elérhetetlen, annak az lehet az üzenete, hogy a beosztottak kevésbé értékesek és értékeltek, a kommunikáció ajtaja pedig zárva …
Ehhez nyitottnak kell lenni és az ajtót is nyitva tartani, ami kölcsönös bizalmat kelt és ösztönzi a nyílt eszmecserét. A problémák nem minden esetben várhatják meg a heti meetingeket, teret érdemes biztosítani, hogy már a felmerülésükkor porondra kerüljenek.
A visszajelzésnek akkor van értelme, ha az minden érintett fél számára világos és egyértelmű. A „javítsd ki” vagy a „fejlődj a …” nem az, és nem segít. A visszajelzésnek hatékonynak, világosnak és részletesnek kell lenni. Ne felejts el kérni és elfogadni sem a visszajelzéseket! Senki sem tökéletes, ezért mindannyiunknak szükségünk van rendszeres visszajelzésekre – még ha ez a beosztottak számára elsőre nem is megy olyan könnyen.
Senki sem tudja hatékonyan elvégezni a rá bízott feladatot, ha nem biztos abban, hogy mit kell csinálnia, miért, és milyen mértékben felel. Győződj meg arról, hogy az egész csapat ismeri a projekt teljes terjedelmét, és hogy minden csapattag tisztában van azzal, hogy pontosan mit várnak el tőle. Rendszeres hívd össze a csapatot a haladás ellenőrzése, a kérdések tisztázása és az esetleges problémák megoldása érdekében – úgy tarthatsz mindenkit képben és felelősségben.
A csapatépítő gyakorlatok régóta használt eszközök a csapat tagjai közötti kommunikáció fejlesztésére. A kissé talán már unalmas szerepjátékok és egyéb ilyenkor szokásos tevékenységek helyett kártyázzatok, társasjátékozzatok, vagy próbáljatok ki egy szabaduló szobát, ami szintén egy szórakoztató, informális és a csapatmunkára ösztönző tevékenység. Amikor a munkatársak jól érzik magukat egymás között, akkor természetesen jobban kommunikálnak. A „munkahelyi család” érzése az emberek többségét jobban ösztönzi a közös cél érdekében.
Ha a csapatépítés szellemében tartjuk, a kávészünetek minden alkalmazott számára lehetővé teszik az informális kommunikációt a munkahelyen. Ha már a kávé egy olyan üzemanyag, amely többek napját végigkíséri a nap folyamán, akkor miért ne lehetne egyszerre élvezetes és produktív a fogyasztása? A kutatások azt mutatják, hogy a kávé mellett folytatott beszélgetés, akár munkával kapcsolatos, akár nem, elősegíti az egészséges kommunikációt a munkatársak között, és ösztönzi az eszmecserét.
A megfelelő tréning vagy más fejlesztés hatékony lehet a csoportos kommunikáció javításában. A kommunikációs tréning nem csak az alapvető beszélgetési készségeket fedi le, mert kiterjedhet prezentációs -, írásbeli – és hallgatási készségekre is. Ezek persze költségeket jelentenek, de az előnyök messze felülmúlják ezeket, és a csapat működésére is hatékonyan hatnak.
A különböző helyzetek különböző kommunikációs módokat igényelnek. A távmunkát végző csapattagokat bevonó projekt esetében a videokonferencia lehet kiváló a kapcsolódáshoz. A házon belüli projektek esetében gyakran a személyes találkozók a legjobb kommunikációs módszerek. Ugyanakkor bár az e-mail az elmúlt évtizedekben népszerű kapcsolatfelvételi forma volt, de lehet, hogy nem hatékony és kevésbé megbízható – ritkábban ugyan, de elveszhetnek a virtuális térben, áthelyezhetők a levélszemét mappába, de akár figyelmen kívül is hagyhatók egy zsúfolt postaládában.
Támogatja a transzparenciát és a hatékonyságot. Manapság egyre többen használják a felhőalapú tárolást és szoftvereket, ami lehetővé teszi az egész területen az átláthatóságot, a vezetők számára a haladás nyomon követését, az együttműködést a csapat tagjai között, valamint a részletek és a határidők ellenőrzését is. Egy egyszerűsített rendszerrel mindenki hozzáférhet a projekjet sajátosságaihoz és ahhoz, hogy megjegyzéseket hagyjon mások számára.
A legtöbb projektnél van egy fő vezető és több középszintű, akik a kisebb csoportokat irányítják – ez néha kavarodást okoz. A kezdetektől fogva legyen egyértelmű, hogy milyen probléma esetén, kihez kell fordulniuk. Ez egyrészt egyenletesebben osztja el a munkát a vezetők között, másrészt csökkenti az egyes csapattagokra nehezedő stresszt.
Amikor többféle nemzetiségű, korú, ideológiájú és nyelvű ember működik együtt, egyedi ötletek jöhetnek létre, hogy aztán valami igazán különlegeset alkossanak. Természetesen a sokféleség sem nélkülözi a kihívásokat. A hangsúlyok, az árnyalatok, a nyelvjárások és a kulturális különbségek időnként megnehezíthetik az egyértelmű kommunikációt. E nehézségek leküzdése érdekében a csapatvezetőknek először fel kell ismerniük, hogy a probléma, valóban probléma. Az ilyen jellegű kérdések szőnyeg alá söprése, egyesek számára kényelmes lehet, de senkinek sem segít. Vállald és légy nyitott a csapat ilyen jellegű problémáival kapcsolatban, és beszéld meg velük, hogyan kezeljétek.
Ne feledd, hogy nem mindenki szereti ugyanazon a módon kommunikálni. A vizuális emberek inkább az írásos kommunikációt részesítik előnyben, míg mások jobban élvezik a telefonhívást, a videocsevegést vagy a személyes találkozókat. Annak felismerése, hogy ez mindenkinél más, és pontosan mi is az, nemcsak a jobb kommunikációt teszi lehetővé, hanem azt az üzenetet küldi a csapat tagjainak, hogy értékeled őket egyénekként, és felismered, melyik kommunikációs forma működik a legjobban számukra. Az a csapattag, aki úgy érzi, hogy megbecsülik, elköteleződik a cég irányába
A munkahelyi, személyek közöti kommunikáció javításának talán leghatékonyabb módja az, ha bizalmat építesz a csapat tagjai között. Az átláthatóság itt kulcsfontosságú; ha a csapattagok úgy érzik, titkolnak dolgokat előttük, minden bizalom elszáll. Természetesen a kényes információkat megfelelően kell kezelni, de a csapattagoknak joguk van tudni, hogy mikor nem ismerhetik az ilyen információkat. Légy nyitott és őszinte a csapattagokkal szemben, és nyugtasd meg őket, hogy ők is azok lehetnek veled. A kölcsönös bizalom fontos minden kapcsolatban, beleértve a szakmait is.
Manapság szinte mindenkinek van okostelefonja vagy más okos mobil eszköze. Az azonnali hozzáférés szükségességét nem kell bemutatni. Bizonyos projektmenedzsment szoftver megoldások mobilalkalmazást is kínálhatnak a csapattagok számára, hogy útközben is képben maradjanak a projekt haladását illetően. Azoknak pedig, akik hajlamosak lecsúszni a határidőről, egy régimódi szöveges üzenet gyors és egyszerű módja a figyelmeztetésnek.
Sok munkahelyen nem könnyű a csapattagoknak őszintének lenni. Ha valóban meg szeretnéd tudni és érteni a munkatársak igényeit és aggályait, jó eszköz lehet egy névtelen kérdőív. Gyűjts össze minden problémát, amiről tudomásod van, és kérd meg a munkatársaidat, hogy fejtsék ki a véleményüket róluk, hogyan kellene kezelni az általános helyzeteket, és hozzanak fel minden olyan kérdést, amelyről esetleg nem tudsz. Az emberek nagyobb valószínűséggel lesznek őszinték, ha tudják, hogy a véleményük anonim
A legjobb vezetők azok a vezetők, akik kapcsolódni tudnak az alkalmazottaikkal. Ebbe beletartozik a meghozott döntések vállalása és adott esetben a hibák beismerése. Mindenki hibázik, ezért amikor bevallod, hogy hibáztál, megmutatod, hogy ugyanolyan ember vagy, mint ők.
Fentiek némelyikének (vagy mindegyikének) felhasználásával összehozhatod a csapatot, javíthatod a kommunikációt, és általában élvezhetőbbé és stresszmentesebbé teheted a munkát.
Ezek a tényezők a projekt minőségének javulásához, a költségek feletti jobb kontrollhoz és az ügyfelek elégedettségének növekedéséhez vezetnek. Amikor a munkahely második otthonná válik, a munkatársak pedig második családdá, a kialakuló összetartás azt hozza magával, hogy a csapat eredményesebb.
Bízom benne, hogy a fentiek segítenek a felismerésben, ám ha úgy érzed, hogy a változtatáshoz további támogatásra van szükséged, fordulj hozzám bizalommal. Foglalj hozzám időpontot egyéni konzultációra a honlapomon!